Kultur

Når kunst byttes med kommers

Når ble kriteriet for å vinne Årets spellemann at du hadde flest Spotify-avspillinger i året som gikk?

Kygo hadde allerede vunnet Spellemannpris for årets låt, «Stole the show», da fjorårets spellemenn, Nico & Vinz, befant seg backstage på en konsert i San Francisco med norsk musikkbransjes kanskje gjeveste trofé i hendene. Da stjal 24-åringen fra Bergen showet på ordentlig. For var ikke alle egentlig enige om at Susanne Sundfør skulle bli årets spellemann i år?

Lørdag tok Sundfør med seg tre Spellemannpriser, alle i tunge kategorier. Men prisene for årets popsolist, årets produsent og årets album var ikke nok til å sikre tittelen Årets spellemann.

Det burde det absolutt ha vært.

Kunst og kommers

Det handler ikke først og fremst om at kun 3 av 33 vinnere av Årets spellemann har vært kvinner, selv om det hårreisende nok i seg selv. Det handler heller ikke om at Kygo lager musikken sin på data, eller «sitter på barnerommet og leker med dataprogrammer», som VGs kommentator kaller det.

Det alvorlige er at Spellemannjuryen blander sammen kunstnerisk og kommersiell suksess. Når ble kriteriet for å vinne Årets spellemann at du hadde flest Spotify-avspillinger i året som gikk?

LES OGSÅ: I år har Spellemannprisen gjort et par viktige sjakktrekk, som gjør kåringen både mer relevant og mindre vilkårlig

Suksess

Det er ikke tvil om at Kygo har hatt stor suksess i 2015. Han har spilt på Coachella-festivalen, gått inn på den amerikanske Billboard-lista og han har vært gjest hos Ellen DeGeneres. At sjangeren tropical house, som kanskje best kjennetegnes ved bruk av synthbasert panfløye, har blitt så populær, er mye Kygos fortjeneste. Dessuten har han fått massiv medieomtale, og alt før debutalbumet hans, Cloud Nine, i det hele tatt har blitt lansert.

Men 2015 har i stor grad vært Susanne Sundførs år. I Dagsavisens kåring av årets beste plater, stemte 68 musikkanmeldere Susanne Sundførs album Ten love songs helt til topps, over utenlandske artister som Julia Holter, Kendrick Lamar og Father John Misty. Sundfør har levert musikk som både har hatt stor kunstnerisk kredibilitet og som er elsket av publikum.

LES OGSÅ: Kunne Øya funnet en bedre artist enn Susanne Sundfør til å avslutte årets festival?

Ikke se strømmetall

Det kan virke som om Spellemann-juryen var opptatt av å vise at de tar de nye sjangrene på alvor. I jakten på å nå også et yngre publikum, må de være «relevante» og «aktuelle», og da kan de ikke overse Kygos suksess. Men at du har laget årets låt, er ikke det samme som at du er årets spellemann, uansett hvor stor suksess du har hatt i utlandet.

Hvis strømmetallene skal være styrende for hvem som skal vinne, gjør spellemannjuryen seg selv overflødige. Hvis Spellemannprisen i det hele tatt skal ha troverdighet, er de nødt til å ta en selvstendig, kunstnerisk vurdering, ikke velge den mest hypede artisten eller den som hatt størst kommersiell suksess i året som gikk.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur