Nyheter

«Krasjmøtet med makta»

Miljøpartiets E18-seier kan gi det ferske partiet et brutalt møte med maktpartiet Ap og kompromissets tunge vesen.

Gjennom hele valgkampen har Miljøpartiet De Grønnes (MDG) politikere hardnakket gjentatt at de vil felle et hvert byråd som vil bygge ut E18. Da den ­såkalte byregjeringens plattform ble lagt fram denne uken, sa MDGs Lan Marie Nguyen Berg til VG: «Det å stoppe ny E18 er et prosjekt vi står sammen om.»

Klarte ikke svare

Men allerede­ samme ettermiddag fikk hun problemer med å svare­ for seg, da NRKs David Krekling gravde i detaljene i MDGs seier, og spurte hvilke konkrete ­deler av E18-planen de tre sam­arbeidspartiene er imot.

At en fersk politiker strever med å svare er ikke uvanlig. Men det som bør bekymre MDG er at de fikk så liten drahjelp av påtroppende byrådsleder Raymond Johansen (Ap). På spørsmål om hva som skjer med E18 svarte han slik til NRK: «Det er ingen tvil om at samferdsel og E18 vil være viktig. Vi må starte debatten.» I flere intervjuer har han dessuten sagt at mye etterarbeid gjenstår.

LES OGSÅ: I disse byene er biler forbudt

Frp-advarsel

Onsdag mottok MDG dårlige nyheter fra Stortinget. Aftenposten skrev at Aps gruppe fortsatt står bak de nye E18-planene. Kanskje førte det til at noen i MDG begynte å fundere på om de burde lånt øret til Frps samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Han advarte MDG høyt og tydelig mot å «la seg lure av Ap om E18-utbyggingen».

For det er ikke slik at Oslos bystyre avgjør E18-saken alene. Både den blå regjeringen, Stortinget og Akershus fylkeskommune har sitt å si. Alt dette vet den påtroppende byrådsleder Raymond Johansen svært godt. Han er ingen novise i politikken, og vet at det må kompromisses i E18-spørsmålet. At de tre sam­arbeidspartiene sier et tydelig nei til en kapasitetsøkning av biler inn til Oslo fra E18, kan fort bli tomme ord.

Lite tyder på at Johansen har formidlet dette tydelig nok til sine ferske samarbeidspartnere i MDG. Da plattformen ble lagt fram, framsto det som om Nguyen Berg trodde at E18 ville bli stoppet. Hun truet dessuten med å forlate byrådet hvis E18 blir virkelighet. At Ap bit for bit vil presse MDG til å tilpasse seg og kompromisse, virker det ikke som om hun forstår.

LES OGSÅ: Rødgrønne droppet religion

Tolket om

Den som var tett på Aps samarbeid med Sp og SV i den rødgrønne regjeringen, vet at begge de to små partiene flere­ ganger opplevde nettopp det. Vedtak de små partiene trodde Ap hadde sagt ja til, ble tolket og forhandlet på nytt. Ikke gjennom en stor snuoperasjon, men bit for bit. En Sp-politiker sa en gang fortvilet at «flere blanke seiere hadde blitt redusert til lommerusk av Ap og kompromisset».

Likevel vil det bli vanskeligere å forlate et byrådssamarbeid enn det MDG tror nå. For det første trenger de å vise seg som et styringsdyktig parti. For det andre vil de få gjennomslag på andre felter.

LES OGSÅ: Lanserer 20-tiltak for færre flyktninger

Bilfritt sentrum

Et slikt ­eksempel kan være bilfritt sentrum i Oslo. I denne saken kommer Ap til å strekke seg langt for at MDG skal ha noe å vise for seg. Vårt Land skrev fredag at i en rekke europeiske byer er bilfrie sentrum blitt suksessprosjekter. Derfor ser også Ap at tiden er moden i Oslo.

Men også her kan MDG opp­leve at avtalen blir uthulet. Selv om Slottet trolig blir liggende utenfor Ring 1, så ligger sentrale bygninger som sentralstasjonen, bussterminalen, Akershus festning, domkirken og rådhuset innenfor. Dermed må det finnes kompromissløsninger.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Stort maktparti

Ap er nemlig­ svært bevisst på sin posisjon som stort folke- og maktparti. De setter ikke gjenvalg i Oslo på spill på grunn av tiltak befolkningen opplever som for rigide. Mens MDGs velgere ønsker mindre ­bilisme, har Ap en rekke velgere som ligger på vippen mot både Frp og Høyre. Allerede denne­ uken har det begynt å dukke opp intervjuer i media med travle småbarnsforeldre som ikke vil gi opp privatbilen, og advokater som roper om milliardsøksmål mot Oslo kommune, på vegne av leilighetseiere som bor innenfor Ring 1.

Bilfritt sentrum vil først utredes og så legges ut på høring. Da vil mer motstand og flere uthulingsforslag komme. Det vil også gjøres meningsmålinger i Oslos befolkning. Jo større motstanden viser seg å være, desto hardere vil Ap være i klypa mot MDG. Det kan både bety at de bilfrie ­områdene blir minimert og at unntakene blir mange.

Alt dette vil MDG erfare i årene som kommer. De har til nå vært et protestparti for miljøvennlige. På godt og vondt vil de garantert lære mye av å sitte i posisjon sammen med Ap. Men smertefritt blir det ikke.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter