Nyheter

Flere byer skroter bilen

I disse europeiske byene er de allerede i ferd med å realisere Oslo-politikernes bilfrie drøm.

Kritikken har haglet fra flere hold etter at det ble kjent at Oslos nye byråd løfter frem bilfritt sentrum som satsingsområde: Miljøpartiet de Grønne har fått SV og Ap med på å gjøre sentrumskjernen bilfri innen fire år.

«Ulovlig» og «ødeleggende for handelsstanden» har vært blant karakteristikkene. Mens toppadvokater har gått ut og advart om at bilforbud vil utløse store erstatningskrav fra private beboere, parkeringshuseiere og eiere av næringsbygg, har Norges Eiendomsmeglerforbund advart om økte boligpriser. Handelsstanden frykter kroken på døren.

Og mange lurer på om byrådet har tenkt godt nok gjennom hvordan dette kan gjøres: Er det praktisk mulig å forby privatbilisme i sentrum av hovedstaden innen 2019?

LES MER: Valgforsker spår radikale endringer i Oslo

Bilfrie sentrum «overmodent tiltak»

Svaret er et udiskutabelt ja. Hvert fall i følge Gustav Nilsen - pensjonert forsker fra Transportøkonomisk institutt og blant dem som kan mest om emnet i Norge.

– Bilfritt sentrum er et helt klart overmodent tiltak i Oslo. Egentlig burde det vært gjennomført for flere tiår siden, mener Nilsen, og refererer blant annet til at OECD anbefalte dette allerede i 1972.

LES MER: KrF drømmer om bilfrie søndager

Han viser også til at mange europeiske byer for lengst har gjort det samme. Der Oslo-forslaget dreier seg om å gjøre området innenfor ring 1, et område på 1,3 kvadratkilometer bilfritt, har for eksempel tyske storbyer som München og Nürnberg allerede realisert bilfrie områder på opp til dobbelt og trippelt av den størrelsen.

Flere europeiske millionbyer er i ferd med å følge etter: Enten ved å hive privatbilene helt ut av spesifikke byområder, eller ved å svinge både pisken og gulroten for å favorisere gange og sykkel fremfor bil i bykjernene (se kartoversikt).

Tjener på bilfritt sentrum

Nilsen mener erfaringene fra Europa – og også andre steder i verden – viser at bilfritt sentrum ikke er noe å frykte for Oslo-innbyggerne:

– Jeg oppfatter bilfritt sentrum som en opprydding i trafikksystemet. Det vil bli enklere for trikk og buss å komme frem. Flere vil bruke sentrum mer, for det blir triveligere å være der. Dette er demonstrert i mange byer, sier han.

LES OGSÅ: Norges dieselbruk øker

Påstanden om at bilfritt sentrum er ulovlig har også møtt motbør: Jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen har kalt kritikken «rent sprøyt». Og i følge Nilsens tidligere TØI-kollega, Aud Tennøy, trenger heller ikke handelsstanden å bekymre seg:

– Vi har gjort en omfattende gjennomgang av erfaringene med bilfrie gater fra hele verden, og konklusjonene er tydelige: Lager man gågate og utvider fortauene, blir det mer handel i den gaten, sier Tennøy, som er forskningsleder på instituttet.

Anbefales ikke for andre byer

Tennøy tror imidlertid ikke på bilfritt sentrum som løsning andre steder enn Oslo.

– Oslo skiller seg ut fra alle andre norske byer, siden bare 7-8 prosent av omsetningen i hovedstaden utføres av folk som kommer med bil. I andre byer vil bilforbud gå mer utover handelsstanden. For eksempel nærmer tilsvarende andel i Trondheim seg nesten 40 prosent. I mindre byer og tettsteder vil de være enda mer bilavhengige. Det er likevel viktig å prioritere de gående fremfor parkering i de mest sentrale handlestrøkene også i de mindre byene.

Følg oss på Facebook og Twitter!

En «Berlin-mur» mot bilisme

Leder av transportkomiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H), blir imidlertid ikke overbevist av forskernes forsikringer. Hun ser forslaget som lite gjennomtenkt og med liten effekt, og har de siste dagene omtalt det som en «Berlin-mur» mot bilisme.

– Det er veldig få som kjører privatbil i Oslo sentrum som ikke trenger å gjøre det i dag. Å forby privatbilisme i sentrum vil ikke monne så mye, sier Høyrepolitikeren.

Hun viser til at det i byrådserklæringen allerede er listet opp en rekke tiltak som kan få unntak, som drosjer, varetransport og transport for funksjonshemmede. I tillegg ser hun ikke gevinsten med å innføre forbud hvis gatestrukturen skal beholdes som i dag.

– Og hvis man endrer gatestrukturen for mye, kommer det til å gå utover handelsstanden.

LES OGSÅ: – Miljø vil gå foran alle andre hensyn

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter