Film

Ikke helt svart-hvitt Oscar

Helgas oscarutdeling har vekket liv i debatten om den blendahvite film­bransjen. Men svarte skuespillere er ikke de minst synlige i Hollywood.

Når den amerikanske filmbransjen feirer seg selv natt til mandag, er det kun hvite skuespillere som får mulighet til å ta med seg den gjeve gullmannen hjem. Kjente profiler som Jada Pinkett Smith, Will Smith og Spike Lee boikotter utdelingen i protest mot at ingen svarte har blitt nominert til skuespillerprisene.

Ikke latinsk nok

Hvordan er det egentlig å jobbe i den amerikanske filmbransjen dersom du ikke er en hvit mann? spør New York Times denne uka. Skuespiller America Ferrera, best kjent for TV-serien Ugly Betty, forteller at hun fikk beskjed på en audition om at selskapet ikke var på jakt etter en latin-amerikaner, i og med at de allerede hadde ­hyret en til den mannlige hoved­rollen.

– Hva gjør du når du får beskjed om at hudfargen din ikke er det vi er på jakt etter? spør Ferrera, som også har fått beskjed om at hun burde snakke mer gebrokkent.

Eva Longoria, som blant annet regisserer og spiller i TV-serien Telenovela, er niende generasjon meksikaner. Hun fikk beskjed om at hun ikke var latin-amerikansk nok da hun prøvespilte for roller.

– En hvit, mannlig castingansvarlig dikterte hva det ville si å være latino. Han bestemte at jeg trengte en aksent og mørkere hud, sier Longoria til New York Times.

LES OGSÅ: Oscar til inspirasjon

Tallenes tale

Siden 2000 har 10 prosent av Oscar-nominasjonene gått til afro-amerikanere, viser en oversikt fra The Econo­mist. Denne gruppa utgjør 13 prosent av USAs befolkning. Det er likevel andre etniske grupper som er mye mindre synlige enn de svarte. Kun 3 prosent av ­nominasjonene har gått til skuespillere med latinamerikansk bakgrunn, en gruppe som utgjør 16 prosent av USAs befolkning.

Bak kamera er Hollywood enda hvitere enn foran. I en studie av de 600 mest populære filmene i perioden 2007 til 2013 var kun 6 prosent av regissørene svarte. Bare to av filmene har en svart, kvinnelig regissør.

LES ANMELDELSEN AV OSCAR-FAVORITTEN SAULS SØNN: En film å utsette seg for

Hvitt verdensbilde

I en tradisjonell hollywoodfilm er det fort å finne ut hvem som er helt og hvem som er skurk. Dermed har filmskaperne også lett for å reprodusere en stereotyp forståelse av hvordan verden ser ut. Og når majoriteten av filmskaperne er hvite menn, er det ikke så rart at det er den hvite manns verden som blir gjenfortalt i filmene.

I TV-bransjen har det de siste årene dukket opp skuespillere som skiller seg ut fra den tradisjonelle hollywoodstjerna. I Breaking Bad spiller RJ Mitte, som har celebral parese, en helt vanlig tenåring, mens kortvokste­ Peter Dinklage spiller en av hoved­rollene i Game of Thrones. Både Orange is the New Black og Grey's Anatomy har rollefigurer som har amputert et bein.

Likheten mellom disse figurene er at annerledesheten blir en tilleggsdimensjon, og ikke et poeng i seg selv. Her har film­regissørene noe å lære.

LES OGSÅ: Vil Hollywood ta bølgja?

Alle er fattige

For når du ser hvilke roller de svarte skuespillerne er nominert for, blir problemet enda mer sammensatt. Av de ti svarte kvinnene som har blitt nominert til Oscar, spilte ni roller som enten var eller snart kom til å bli hjemløse, viser New York Times-kommentator Brandon K. Thorp sin opptelling. ­Ingen svarte­ kvinner har noen sinne blitt nominert for å spille en rolle­figur som har en sjefsstilling eller en høyskoleutdanning.

Problemet er ikke bare at ­minoritetene ikke slipper til, men at de settes i en bås når de først gjør det. En fjerdedel av kinobillettene i USA blir kjøpt av folk med latin-amerikansk bakgrunn, ifølge The Economist. Med andre ord bør det også være penger å tjene på å speile verden i litt flere farger enn bare svart og hvitt.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film