Kultur

Vil redde verden med kjendisstatusen

I tre tiår har musikere brukt sin kjendisstatus til å samle inn penger til humanitære formål. 
– Blir ofte unyansert, mener bistandsorganisasjon.

Erik Byes ærespris går i år til den irske musikeren Bob Geldof. Prisen deles ut under Protestfestivalen i september, og Geldof blir hedret for sitt humanitære engasjement. Frontfiguren i døgnflue­bandet The Boomtown Rats, er kanskje best kjent som pådriver for innsamlingsaksjonen Band Aid i 1985. Det er tretti år siden den legendariske konserten, der blant andre Paul McCartney, David Bowie, Madonna og Joan Baez sto på scenen.

Et halvt år før Band Aid, kunne TV-seere over hele kloden se en glad kjendisgjeng framføre Geldofs låt «Do They Know It’s Christmas» til inntekt for sultofre i Etiopia. Låta var startskuddet for de påfølgende tiårs humanitært orienterte kjendishysteri.

LES OGSÅ: Bob og Bonos bommert

Unyansert

Nicklas Poulsen Viki, leder for Studentene og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH), mener det er positivt at artister engasjerer seg.

– Jeg ser ingen grunn til at ­artister ikke skal arrangere konserter eller spille inn låter til et godt formål, så lenge det skaper engasjement for en viktig sak. Ofte er det dessverre slik at budskapet blir unyansert, sier Viki.

I desember 2014 slapp Bob Geldof en ny utgave av julelåta fra 1984. Da gikk overskuddet til ofre for ebolaepidemien i Vest-Afrika.

– Fjorårets utgave er like unyansert som originalen. Låta er med på å sementere en del fordommer mot Afrika. I dette tilfellet som et kontinent herjet av et fryktelig virus, når sannheten er at ebola i hovedsak rammet tre land, sier Viki.

De seineste åra har SAIH produsert en rekke parodivideoer for å påpeke nettopp slike skeivheter. Den første, fra 2012, er ­tydelig inspirert av Geldofs julelåt og handler om hvor kaldt og stusselig det er i Norge.

– Humor er et godt verktøy for å få folk til å reflektere over denne typen problemstillinger. I videoen fra 2012, deltar sørafrikanske artister i en fiktiv innsamlingsaksjon. Målet er å sende radiatorer til Norge for å unngå at nordboere fryser i hjel. Kampanjen ble uhyre populær.

Viki forteller at videoene har blitt omtalt av både BBC og Al Jazeera.

LES OGSÅ: Geldof mener Norge bør lede klimakampen

Forenklet

Dagbladet-kommentator Warsan Ismail mener at Geldof gjorde en grunnleggende feil med Live Aid i 1985.

– Det var flott at det ble samlet inn store mengder penger til sultofrene i Etiopia. Det uheldige var at Geldof ikke tok for seg det politiske spillet. En sultkatastrofe er mer enn et resultat av langvarig tørke. At Etiopia i flere år hadde befunnet seg i en borgerkrigsliknende tilstand, ble oversett. Geldof burde også lagt press på politiske aktører, sier Ismail.

Godt ment

– Jeg satte pris på initiativet i 1985. Det framsto som oppriktig fra de involverte­ og frambrakte et ekte folkelig engasjement, sier Erik Hillestad, daglig leder i Kirkelig kulturverksted (KKV).

KKV står bak en rekke plate- og konsertproduksjoner med et klart humanitært engasjement.

– Ambisjonen er at våre prosjekter skal ha en effekt, men det er naturligvis vanskelig å måle. Jeg har ingen problemer med at kjente artister får oppmerksomhet for sitt engasjement, så lenge det er grunn til å tro at det får ­positive konsekvenser for dem det gjelder. Problemet med tilfellet Geldof, er at «Do They Know It’s Christmas» er så fryktelig fordummende. Låta fikk stor ­utbredelse og hamra fast noen forferdelige fordommer mot Afrika, sier Hillestad.

Han mener det er viktig at tekstene har relevans for saken.

– Blant annet på nobelkonserten her hjemme, opplever jeg at artistene som hankes inn ofte bare spiller sin siste hit. Jeg skulle gjerne sett at bidragene ble tydelig koblet til temaet for den aktuelle Nobelprisen.

Hillestad tror fast bestemt at musikk kan være med på å ­endre verden.

– Jeg tror kjente artister kan forløse folks emosjonelle engasjement, men musikken må ha en innholdsdimensjon, en viss kvalitet over det som formidles. «Do They Know It’s Christmas» er så dum at man kan spørre seg om den ikke har virket mot sin hensikt.

LES OGSÅ: Avviser kritikken fra Geldof

Feil fokus

Da den nye utgaven av den gamle, fordomsfulle juleslageren ble lansert, sammenliknet britiske The Spectator Bob Geldof med en nåtidig Dr. Livingstone. Geldof framstår, ifølge tidsskriftet, som en hjemvendt kolonialist med skrekkelige nyheter om et fryktelig, nyoppdaget virus. Artikkelen påpeker at viruset ikke er spesielt nytt og at det tar livet av, relativt sett, få mennesker.

133 ganger så mange afrikanere døde av AIDS som av ebola i 2014, ifølge tall fra Verdens helseorganisasjon.

Spectators artikkel konkluderer med at Geldof enten må nyansere budskapet, eller like greit kan pakke sammen Live Aid-sjappa.

Riktig

– «Do They Know It’s Christmas» vitner om grunnleggende mangler i kulturell- og geografisk forståelse. Én ting er at mange afrikanske kristne er koptere og dermed feirer jul på nyåret, ikke i desember. Verre er det at hele Afrika blir skåret over én kam, sier Warsan Ismail.

Skal vi tro Dagblad-kommentatoren, står det i hvert fall bedre til i dag enn da Geldof satte i gang Live Aid-sirkuset for tretti år siden.

– Forståelsen for at det er et stort kontinent preget av veldig mye annet enn sult og epidemier, er heldigvis større enn på 80- og 90-tallet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur