Kultur

Ny folkemusikk i balladestil

Folkemusiker Benedicte Maurseth har aldri skjønt koblingen mellom folkemusikk og synd. Nå har hun skrevet ny folkemusikk sammen med Berit Opheim.

Tidekverv skal urfremføres på Kirkemusikkfestivalen i Oslo. Hun er opptatt av å bevare og fornye folkemusikken, og er glad for at den nå har en naturlig plass i kirken.

– Kanskje presteskapet før var litt misunnelige på den åpenbare appellen folkemusikken har, og derfor drøyde med å åpne dørene til kirkerommet. De følte seg truet på vegne av den eneretten de hadde til musikk som skulle peke på noe åndelig. Mye av folkemusikken har et liturgisk tilsnitt, i det at strofer repeteres, og i at den kan være både meditativ og suggererende, sier hun.

LES OGSÅ: En musikalsk reise som både krever og fortjener tid

Åndelig

Hun har alltid følt seg hjemme med folkemusikk som en vei inn til det åndelige.

– Jeg kan godt bli ledet inn i meditativ bønn gjennom en slått. De religiøse folketonene har selvfølgelig et åndelig opphav, som tar oss inn til de religiøse dybdene i oss selv. Det samme opplever jeg i mye av instrumentalmusikken. Det åndelige aspektet er grunnen til at jeg holder på med folkemusikk, sier Maurseth.

– Nyskrevet folkemusikk høres ut som en selvmotsigelse?

– All musikk har vært ny en gang. Folkemusikken har endret seg hele tiden, den har et eget språk som er i stadig utvikling, og uttrykket har mange åpne porter – med rom for improvisasjon, forteller hun.

De nye tekstene i Tidekverv er laget etter modell fra de musikalske middelalderballadene. Hovedideene ble klekket ut på en hytte på Hardangervidda, sammen med Berit Opheim.

– Verseformen ligner på den i Draumkvedet, i klassisk balladestil med fire- og tolinjestrofer, som få eller ingen bruker i dag, sier Maurseth som vil hylle en gammel diktform.

LES OGSÅ: – Ordet synd har blitt tabu

Solsnu

Verket er skrevet i fire deler, knyttet til solsnuene og høst- og vårjevndøgn.

– Verket er en hyllest til solen, som har preget oss både praktisk og åndelig gjennom bruk av primstaven, forteller hun.

Tidekverv var Maurseths idé, og hun vil at det skal fremføres på de fire aktuelle dagene.

– Jeg liker ikke at alt skal være tilgjengelig alltid, vi har faktisk sagt nei takk til fremføring på en festival, fordi det ikke stemte med datoen, sier hun.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur