Teater

Nasareeren gjenoppstår etter 16 år

– Jeg vil ikke lage et mildt glansbilde, men et helt og ekte menneske, sier Espen Grjotheim, som spiller Jesus i musikalen Nasareeren.

Bilde 1 av 4

– Idéen var «plagsomt» sterk, forteller Sølvi Kleiva Ugland, som i 1996 startet prosjektet som da fikk navnet Highlights – 17 scener fra Jesu liv.

Potensialet hun så for seg, ble innfridd fire år senere. Da fikk 10.000 mennesker oppleve musikalen på Fjæreheia utescene i Grimstad.

– Under den siste forestillingen stod det folk og gråt ved billettluken fordi de ikke fikk plass, forteller hun.

Nå settes Nasareeren opp i et nytt samarbeid mellom Kastellet kultursenter i Grimstad og Kilden Teater og konserthus i Kristiansand. I nyoppsetningen i det nedlagte steinbruddet i Fjæreheia er totalt 130 mennesker på scenen, både lokale krefter og profesjonelle utøvere.

Bibel-historie

Sølvi Kleiva Ugland ville lage et musikal-prosjekt i samarbeid mellom skole, kirke, lokalt kor- og kulturarbeid og frivillige. Prosjektet ble godkjent som konfirmasjonsundervisning i Grimstad, og fikk tverrkirkelig deltagelse, bygd opp rundt sterkt lokalt engasjement.

– Konfirmantene sang, danset, laget kostymer og rekvisitter – og noen måtte passe alle hønene vi skulle ha med på scenen, ler hun.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Et hovedpoeng var å løfte frem historiene fra Bibelen.

– Jeg tror mange fikk et nytt møte med de sterke fortellingene gjennom musikalen, og åpnet øynene for de nye tankene Jesus stod for. De fikk et møte med noe grensesprengende og slik fikk prosjektet også en virkning for deres vei videre i livet, forteller hun.

LES OGSÅ: – Vi klarte ikke kvitte oss med barneklærne til sønnen vår og de to brødrene hans som ikke lever lenger

Ny utescene

Forestillingen ble satt opp første gang i april 1998, og ble av Fædrelandsvennens anmelder kalt «Underet i Holvikahallen». I 2000 ble forestillingen den første på utescenen i steinbruddet i Fjæreheia.

Bibeltekster og norsk lyrikk hentet fra Håvard Rems antologi Poetenes evangelium dannet basis for manuset, med tekster av bl.a. André Bjerke, Jens Bjørneboe og Arnold Eidslott. Ny musikk ble skrevet av Nina Peersen, Stein Jonassen og Frank Oterholt.

Urpremiere

– Musikken er viktig, komponistene leverte noe som hentet ut stemningen i tekstene. Og melodiene er iørefallende, folk kan sangene fortsatt. På nyoppsetningen kommer det en stor gruppe av ungdommene som var med på urpremieren, nå er de midt i 30-årene, forteller hun.

Forestillingen er utviklet og har nå fått nye tekster av bl.a. Eyvind Skeie, men basisen er den gamle fra 1998. Det som begynte som en «plagsomt» sterk idé, ble også grunnsteinen i etableringen av Kastellet kultursenter. Suksessen i 2000 ga viktige driftsmidler, og ble drahjelp i startfasen med det nye amfiet i steinbruddet. Nå er det inngått kontrakt med Kilden om samarbeid i fire år fremover.

Samarbeidet med Kilden tilfører viktige ressurser på mange plan. Sammen med våre egne krefter blir det et løft og vi gleder vi oss til nye, spennende oppsetninger, sier Sølvi Kleiva Ugland.

Ny refleksjon

Jesus er den samme i dag som i 2000, men Espen Grjotheim gjør en litt annerledes Kristus-skikkelse 18 år etter debuten.

– Den gangen var jeg 20 år, noen år yngre enn den Jesus-rollen jeg spilte. Nå er jeg noen år eldre enn han var i historien jeg fremstiller. Siden den gang har jeg spilt samme rolle i Jesus Christ Superstar, og har reflektert mye over karakteren, forteller Grjotheim.

LES MER: Espen Grjotheim i Queen-musikal

– Jeg vil ikke lage et mildt glansbilde, men et helt og ekte menneske. Det er et stort spenn i karakteren, Jesus var også myndig, karismatisk og sterk – og uavhengig av hva man tror var han et helt unikt menneske i historien.

Som ung skuespiller og sanger husker han møtet med energien i det lokale engasjementet.

– Det gir positive flashbacks, og jeg merker den samme gløden i dag. Nå har vi lange dager med prøver, men det er ingen sure miner om vi holder på til midnatt. Og de fantastiske omgivelsene i steinbruddet gir et strekk i scenebildet som underbygger dramaet – med en hel fjellvegg av engler som ramme, forteller han.

– Og når Maria og Josef flykter med Jesus-barnet, er parallellen til dagens flyktningfamilier fra samme område åpenbar.

LES ANMELDELSE: Foreldrene prøver å skjerme sin alvorlig syke gutt i denne animasjonsfilmen

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Teater