Musikk

Mannen som burde vært oppdaget av flere

Han har inspirert Rosanne Cash og Bjørn Eidsvåg. Etter 16 kvalitetsalbum på 37 år, er likevel Steve Forbert en altfor godt bevart hemmelighet.

Hyllestalbumet til Jimmie Rodgers, Any Old Time (2004), ble Grammy-nominert, men 60-åringen med de gode og samfunnsbevisste sangene har stort sett befunnet seg utenfor de store scenene. At New York Times tidlig skrev: «At his frequent best, he's already a star», og andre kalte ham «the new Dylan», førte ham ikke frem fra gjemselen i pubene og småklubbene. Likevel kompromisset han aldri med folk-country-stilen han fremdeles er en eksponent for. Derfor tittelen Compromised.

LES OGSÅ: Ikke lett å snakke åpent om religion på norsk

Kritisk blikk

Med sin litt nasale stemme, et sårt munnspill, og et halvakustisk og slentrende komp, fortsetter han å riste ut av ermet låter man aldri blir lei av. I «Welcome The Rolling Stones» tar han et oppgjør med den myteomspunne romantiseringen av bandets konsert i Altamont i 1969, som endte med at en publikummer døde. På «You'd See the Things That I See» er det John Lennons beskrivelse av sitt første møte med Paul McCartney som får unngjelde: «He could be as good as me, so think about how far we could go». Allerede på det andre albumet, Jackrabbit Slim (1979), festet Forbert sitt kritiske falkeblikk på musikkbransjen, i det som skulle bli hans eneste store hit, «Romeo's Tune».

Låten var dedikert Forence Ballard i The Supremes, som hadde dødd tre år tidligere. Forbert mente det var fordi hun var blitt dårlig behandlet av musikkbransjen, og at hun langt i fra var den eneste. Når han 36 år senere fortsetter å ta nakkegrep på en bransje som aldri har omfavnet ham, er det likevel med vidd og visdom, ikke bitterhet.

LES OGSÅ: Julekrigen er avlyst

Startet på gata

Gutten som startet som gatesanger på Grand Central Station i New York midt på 1970-tallet, var for sent ute til å kunne dra veksel på det folk-hegmoniet Woody Guthrie og Bob Dylan hadde bygd opp i Greenwich Village. Lille, dyktige Steve Forbert forsvant i lydbølgene fra The Ramones og andre post-punkere. Likevel greide han gradvis å etablere­ seg som en respektert, men ikke særlig berømt, låtskriver og trubadur. Slik tilfelle også har vært med John Prine, John Hiatt og Guy Clark.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk