Kultur

Gla’vox ga feste i livet og fart på karrieren

Visst kan et barnegospelkor være med å forme artist- og politikerkarrierer, men også et menneskeliv. – Det er det motsatte av Idol, sier psykolog Magne Raundalen.

Bilde 1 av 4

Koret Gla’vox fra Gulset menighet i Skien feiret nylig 25-årsjubileum. Tidligere kormedlem Atle Pettersen kastet seg entusiastisk ut i sangen «Balluba», kompet av det innleide bandet til Oslo Gospel Choir.

Rocke­vokalisten i bandet Scheen, som ble nummer 2 i X Factor i 2010 og vant Skal vi danse i 2011, har nylig tatt over stafettpinnen etter Ivar Dyrhaug i den musikalske fjernsynsspørreleken Beat for beat.

Men det var i Gulset kirke det hele startet.

– «Balluba» var den første ­solistoppgaven min i Gla’vox. Det var da jeg bestemte meg for å bli artist. Følelsen av at jeg ­behersket, og trivdes med, å synge­ alene foran mange mennesker, var utrolig. Korlederen Odd Jakobsen har uten tvil vært med på å forme meg, sier 26-åringen.

Alle velkommen

Konferansier og ordfører i Skien, Hedda Foss Five, takket for alt Gla’vox har betydd for Skien by, men også for henne personlig.

– Jeg sang aldri solo da jeg var med i koret, men det gjorde ikke noe. Det var kjempegøy å synge uansett. I kveld skal jeg få lov å dirigere «Det kribler i beina», sier ordføreren fornøyd.

LES ANMELDELSEN AV SLETTAHJELLS SISTE PLATE: På sjelesporet

– Gla’vox har aldri hatt opptaksprøver. Her er alle velkommen, uansett sangstemme –
 eller om de har en funksjonshemming. De som ikke vil synge, kan «kable» eller hjelpe til med lyden. Det viktigste er å gi gode opplevelser som kan gi barna selvtillit, trygghet og ferdig­heter som de kan ha nytte av helt til 
de kanskje sitter på gamlehjemmet, sier Odd Jakobsen, som har ledet Gla’vox siden oppstarten i 1990.

Forelsket Dale

Jazzmusiker Eiolf Dale ble av Rikskonsertene­ og Norsk Jazzforum kåret til Årets unge jazzmusiker i 2008. Senere er 30-åringen blitt Spelle­mann-nominert. Nå var han tilbake der det hele startet.

– Det var i Gla’vox jeg første gang kjente på gleden ved å opptre fra en scene og være på turné. Gleden over å bli forelsket i mange av jentene i koret, var ikke mindre, sier Dale.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Karin Okkenhaug Seim og Jan Kristian Rørvik fra Oslo Gospel Choir, fikk også sin første smak på artistlivet i Gla’vox. Tilbake i Gulset kirke sang de «Jeg vet at Han lever, derfor vil jeg følge ­Jesus», sammen med barn som sikkert drømte om å få synge i Norges fremste gospelkor, de også.

– Den første solistoppgaven var i Gla’vox, sier Rørvik.

Eget uttrykk

Odd Jakobsen sier Tore Aas i Oslo Gospel Choir har vært et forbilde når det gjelder å spre interessen for gospel og et budskap som favner hele livet. Barnegospelgrupper som Børud-gjengen og Soul Children har også betydd mye. Likevel ­advarer han menigheter mot å la være å starte barnekor med egne sanger og et eget uttrykk, fordi andre er så flinke.

– Man kan heller låne litt ­musikerhjelp utenfra til konserter og eventuelle plateinnspillinger. Gla’vox låner musikerne til Oslo Gospel Choir, sier Jakobsen.

Denne uken gir barnekoret fra Skien ut sin niende plate, Smil i Guds øye. Opp gjennom årene har mange fortalt Jakobsen hvor viktig det har vært bare å lytte til Gla'vox-platene.

Å synge har tjent til menneskenes overlevelse gjennom alle tider, enten man er ung eller­ gammel

– Magne Raundalen, psykolog

En av dem er skihopperen Johan Remen Evensen. 30-åringen som satte verdensrekord i skiflyging i Vikersund i 2011 med 246,5 meter, og nylig ble engasjert som NRKs nye hoppekspert, var i tiårsalderen en av korets aller største fans.

– I kveld skulle Johan endelig selv få lov å synge en av Gla'- vox-favorittene sine, men han røk kragebenet og måtte trekke seg, sier Odd Jakobsen.

Vokser på reisene

Før 54-åringen startet Gla’vox som en del av organistjobben i Gulset menighet, ba han daværende dirigent i Sølvguttene, Torstein Grythe, om noen råd.

– Han anbefalte meg å satse på mest mulig kvalitet, men samtidig la sangerne få lov å være barn. Få anledning til å oppleve andre ting enn sang og musikk. Under reisene våre, hvor vi som regel innkvarteres privat, ser jeg hvordan de vokser i møte med andre mennesker og kulturer, sier Jakobsen.

LES OGSÅ: Skal fylle spektrum de neste tre årene

Atle Pettersen trakk frem turen­ med tre andre Gla’vox-medlemmer til Thailand i 2002, som et høydepunkt.

– Det gjorde et voldsomt inntrykk å se barn på min egen alder sulte og bo i pappesker. Da jeg kom hjem, bestemte jeg meg for å spille inn et album hvor alle inntektene skulle gå til nødhjelpsarbeidet til Emmanuel-kirken i Bangkok. Det endte med et overskudd på 40.000 kroner.

Motsatte av Idol

Spesialist i klinisk psykologi, skiensmannen Magne Raundalen, har aldri­ sunget hverken i barnekor eller i andre kor. Han er likevel ikke forundret over at et kor som ­
Gla’vox har hatt stor betydning for mange.

– Å synge har tjent til menneskenes overlevelse gjennom alle tider, enten man er ung eller­ gammel. Det aktiviserer store deler av hjernen, særlig når det er snakk om både tekst og musikk. Kafka sammenligner sang med å bli hektet på en fiskekrok. Et barne­kor blir dessuten det motsatte av Idol: Det understreker både egenverdien og gruppeverdien. Det handler gjerne ikke om å bli best, men god, deretter bedre og bedre. En god og trygg leder er viktig.

At Gla’ vox har en kristen tilhørighet, mener Raundalen kan være positivt.

– Barn har godt av å bli minnet om at det fins noe høyere og viktigere enn dem selv.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur