Den norske dirigenten Eivind Ådland og West-Deutsche Rundfunks Sinfonieorchesters kritikerroste serie av Griegs komplette orkestermusikk går mot slutten. Denne musikken, som i slitne utgaver kan kjennes fastfrosset i en tid som er forbi alle andre steder, fremstår her som frihet og forløsning. Aadland og hans sedvanlig solide, fløyelstyske orkester, gir Grieg det han trenger: Hengivelse, uten sentimentalitet.
LES OGSÅ: Torsdag står den siste av de største i sin generasjon på podiet i Oslo konserthus
Mest spilt
«Han var jo egentlig ikke så stor, han lyktes jo aldri med større verker», er en slags husmannshikke som går fremdeles. Da spør jeg: Kan man ikke være stor i det små? Hvilke andre, norske komponister spilles gjennomsnittlig én eller to ganger om dagen i tysk radio (sjeldnere i norsk!). Han er en av de mest spilte komponistene i hele verden, og har vært det siden musikken var ny. Er ikke det stort?
LES ANMELDELSE: Fridomens vegar på Det Norske Teatret sklir ut
Bærende kraft. I denne innspillingen bekreftes Griegs forhold til naturen, til Norge i verden, til folkekunstens bilderike tenkning, her i toner. Når svenske Camilla Tilling med sin tindrende, lett mørke sopran, hever seg over orkesteret i En svane eller Solveigs sang og voggesang, krakelerer bildet av Grieg som lettvekter. Og aldri har jeg hørt mellom- og understemmenes bærende krefter i denne musikken bedre, Aadland lar det svulme innefra.
Griegs beste ting
Alt her preges av sunnhet, nøkternhet og «virkelighet» – en følelsenes realitet, ikke en innbilt, som egentlig bare er en individualistisk leting etter sannhet i følelsene, som så ofte gir seg utslag i sentimentalitet. Det er en vedvarende friskhet her, som overvinner det sentimentalt sanselige og gir fornemmelsen av det opphøyde som vi alltid finner i Griegs beste ting.
LES OGSÅ: Skal vi gi etter bare fordi andre der ute reagerer på det vi tenker og gjør?
Brutto nasjonal
Det er dette som gjør ham internasjonal, ikke norsk i seg selv. Han går til bunns i følelsene, slipper ikke fra seg det boblende føleriet akkurat i øyeblikket. Slik snakker tonene til alle, innbygger og gjest, uansett nasjonalitet – om Norge. (En reklame som burde regnes inn i brutto nasjonalprodukt). Det finnes tusen Grieg-innspillinger i omløp, så hva skal man med nye? Forfriske det fra nye vinkler og tider. Denne femalbumsserien med alle Griegs symfoniske verker bringer oss varmere og nærmere røttene.