Kirke

Filmer tunge kirkebygg

De har reist Norge rundt for å dokumentere betongkirker fra 60-tallet. – Med denne arkitekturen fulgte Norge raskt i internasjonale 
fotspor, forteller filmskaperne.

Bilde 1 av 4

Slettebakken kirke i Bergen er en av kirkene som har gjort størst inntrykk på Paul Tunge og Egil Håskjold Larsen. Kirken er også kjent som «Ad Astra», som er latin­ og betyr «mot stjernene», og dermed ble det også tittelen på dokumentarfilmen de to nå holder på å lage.

Paul Tunge forteller at han fikk ideen til en film om brutalistisk kirkearkitektur mens han jobbet som innspillingsleder på spillefilmen Kompani Orheim i 2011. Da hadde han ansvaret for å finne innspillingssteder, og ble fasinert av kontrasten mellom kirkebygg og nabolagene rundt i Rogaland.

– Kirkebyggene er laget på 1960-tallet og sto i enorm kontrast til arbeiderklassen sine hus som hadde dukket opp rundt kirkene­ i store nabolag etter veksten­ i oljebransjen, forteller han.

– Før hadde kirkebygningene stått som monumenter i naturen.

LES OGSÅ: Forbereder stavkirker på klimaendringene

Læring underveis

Tunge og Larsen har snakket med arkitekter, eksperter og lest seg opp i bøker og på internett. Tunge forteller at det har vært en vanskelig prosess. Selv om disse bygningene er en viktig del av Norges kulturarv, er det ofte lite informasjon å hente om arkitektene som bygget kirkene.

– De fleste av arkitektene er døde, og det finnes lite informasjon om byarkitekter i de mindre byene i bøker om norsk arkitektur, sier han.

Tunge og Larsen forteller at den tidlige brutalismen er mest kjent gjennom den sveitsiske arkitekten­ Le Corbusier. Tunge refererer spesielt til kirkebygget Notre Dame du Haut fra 1955. På denne tida ble norske arkitekter ofte utdannet i utlandet.

– Det er fascinerende å se at for eksempel arkitekten Jan Inge Hovig, som sto bak Ishavskatedralen i Tromsø, vant konkurransen til katedralen allerede i 1958. Den sto ferdig i 1965. Norge­ henger ofte litt etter, dermed synes­ vi at det er viktig å få fram denne historisk viktige arkitekturen­ som fulgte i internasjonale fotspor så raskt, forteller filmskaperne.

– Ikke minst så er det modernismen vi trekkes mot, og som vi synes er vakker og spennende, sier Larsen.

LES OGSÅ: Kåret til ­verdens ­flotteste ­kirkebygg

Stilreint

Paul Tunge henviser til et sitat av den norske arkitekten­ Jan Inge Hovig, som han synes­ oppsummerer tenkningen til brutalismen:

«Det enkle er det som skal være så enkelt at det blir dekorativt. Aluminium er aluminium­ selv om det er brennlakkert. Betong er betong. Og tre er tre. Ikke en flekk er finpusset. Ikke et eneste krusifiks skal henges på veggen i denne kirka.»

– Har de ansvarlige for kirkene fulgt dette idealet?

– Nei, ler de.

– Noen ganger har vi kommet inn i en av kirkene og sett at det er presset inn så mye i rommene at det nærmest er maksimalistisk. Men da har vi bare latt være å filme inne, forteller Tunge.

– Noen steder har prestene hatt problemer med det praktiske, som når hele veggen bak dem er laget i glass, slik at ingen i salen kunne se presten når sola skinte inn, tilføyer Larsen.

– Mens i to av kirkene vi kom til, hadde de gjort om tilfluktsrom til klatrevegg i den ene og graffitivegg for de unge i menigheten i den andre.

– Hvordan reagerte folk da disse kirkene ble innviet?

– Det var kontroverser. Disse kirkene var veldig annerledes fra de kirkene folk var vant til, som var i tre og hadde kirketårn. I andre europeiske land eksperimenterte man med bolighus bygget i brutalistisk stil på grunn av at de var i liten skala, mens her i Norge var det statlige bygg, som rådhus og kirker, som satset på vågal arkitektur etter hundrevis av forslag i arkitekturkonkurransene, sier Tunge.

LES OGSÅ: 'Djervere tanker­ om kirkebygg'

Opplevelsesfilm

De bruker mange forskjellige midler for å fange romfølelsen i kirkene.

– Vi har brukt steadycam, droner og kamera på skinner. Kirkene kan være alt fra lange­ og smale til store og veldig 
høyt under taket, sier film-
skaperne.

Tunge forklarer at dokumentaren skal være en opplevelse som kan minne om hvordan arkitektene ønsket at publikum skulle oppleve dem. De mener at filmen passer best til festivaler og museum­. Filmskaperne er i dialog med flere arkitektur-museum i Norge, men håper også at den kan bli vist på nasjonale og internasjonale filmfestivaler.

– Det er et ganske idealistisk prosjekt for øyeblikket. Vi filmet en gruppe kirker høsten 2014 og satte det sammen for å søke støtte. Da vi fikk støtte fra Viken filmsenter, filmet vi andre del. Nå søker vi slik at vi kan komme oss til Nord-Norge og filme de vakre kirkebyggene der som siste del av prosjektet.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke