Kultur

Fadervår ville blitt vist på norske kinoer

Reklamefilmer med religiøst innhold er verken nytt eller uønsket på norske kinoer. – Kinoene kan nekte filmen vist, men det ville overrasket meg, sier Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge.

For tiden kan du se en film om dåp på kinoer i Rogaland. Ingen av de to byråene som formidler reklame til norske kinoer ville si nei til kinovisning slik deres kolleger i Storbritannia har gjort.

Dåpsfilm

Capa Kinoreklame har distribuert reklamefilmer for Sandnes kirkelige fellesråd. Bortsett fra det har de ikke distribuert andre reklamefilmer med religiøst innhold.

– Vi har sett og diskutert filmen og er enige om at dette er en reklame vi ville har formidlet. Vi sensurerer ikke innhold så lenge det ikke er i strid med norsk lovgivning på områder som for eksempel alkohol, spill, sex, vold eller narkotika, sier kommersiell direktør Gareth Williams i CAPA.

Kino bestemmer

Kollegaene i Media Direct Norge sier at de heller ikke ville stanset filmen. Når det gjelder innholdet i reklamefilmer, forholder de seg til markedsføringsloven og Medietilsynets regler.

– Til syvende og sist er det den enkelte kino som har redaktøransvaret. De kan nekte filmen vist, men det ville overrasket meg om kinoen ville sagt nei, sier administrerende direktør Bjørn Erling Ottersen.

Han kan ikke huske sist en kino stanset en reklamefilm.

– Det er vi som utøver skjønnet, og vi ville også vist reklamen med henvisning til ytringsfriheten. Det er ingen lover og regler som sier at vi ikke kan kjøre filmer med politisk eller religiøst innhold, sier Ottersen.

Ikke problematisk

Guttorm Petterson er administrerende direktør i Film & Kino. Han kan ikke uttale seg på vegne av alle kinoene. Han peker på at fra den nye beskyttelsesloven ble gjeldende fra i sommer, er det kinoene som har ansvaret for alt som vises foran hovedfilmen som reklame og såkalte trailere.

– Men jeg har sett Fader Vår-filmen og kan ikke forstå at dette skulle være problematisk å sette opp på kino her i landet. Dette er på ingen måte påtrengende religiøs propaganda. Medietilsynet er eventuell adressat for å vurdere dette, men jeg ser filmen uten problem har sluppet gjennom i den tilsvarende britiske instansen. Men til syvende og sist er det altså opp til hver enkelt kino å vurdere om de mener publikum på noen måte kan bli støtt av dette, sier Petterson.

God film

Ingeborg Dybvik er kommunikasjonsdirektør i Den norske kirke.

– Jeg synes filmen er veldig bra, og den er et eksempel på noe vi også kunne gjøre. Jeg ser ikke hvorfor ikke denne kan gå på kinoer. Selv om det er Church of England som har laget den, så er det flere avsendere, og innholdet er så allment, sier hun.

Bortsett fra reklamefilm om dåp i Rogaland, kjenner hun ikke til at Den norske kirke har forsøkt noe lignende.

- Det er godt å høre at en slik film ikke ville bli stanset i Norge, sier hun.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur