Fjorårets reklamefilm ble slaktet av Vårt Lands anmelder, PR-eksperter vendte tommelen ned og biskop Erling Pettersen falt heller ikke for humoren. Men han ga ikke etter for krav om å stoppe filmen.
Slakt
– Vi har ikke laget Gangsterbaby 2. Det kunne vi gjort, men den nye filmen heter Himmelen er fantastisk og er i en helt annen sjanger, forteller kirkeverge i Sandnes kirkelige fellesråd, Andreas Eidsaa jr., som også er leder for Aksjon dåp.
– Vi er takknemlige for Vårt Lands slakt. Det skapte debatt rundt temaet dåp, noe som var hensikten. Vi fikk mye oppmerksomhet lokalt, og til og med den russiske nyhetskanalen Russian Today International fanget opp filmen vår.
Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!
Reklamefilmen ble en suksess med 140 000 visninger på nett, og nådde langt ut over den kirkelige kjerne. Hensikten var jo nettopp å nå de som ikke frekventerer kirken til daglig, men som har en tilknytning som gjør at de vurderer å døpe barna sine, sier Eidsaa jr.
Ifølge kinoreklamebyrået Capa var dåpsfilmen helt på topp når de målte graden av oppmerksomhet rundt sine reklamefilmer i fjor.
Nye virkemidler
– Vi må ikke størkne i bruken av virkemidler. Nå har vi laget en film med en helt annen vri, men som vi håper vil vekke til refleksjon. Den er ikke rettet mot hverken hardbarkede human-etikere – eller kristne. Vi vil skape en fornyet stolthet og glede rundt dåpshandlingen, også internt i kirken. Det er utrolig viktig at vi som tar i mot dåpsfamiliene gjør det med et smil – og gjør vårt til at de føler seg sett og inkludert, mener Eidsaa jr.
Trosopplæring
Han understreker viktigheten av at kirken følger opp dåpshandlingen.
– Det første tilbudet vårt er babysang, og vi har en rekke trosopplæringstilbud når barna vokser til.
Eidsaa jr. understreker at det aldri er for sent å bli døpt.
– Det er viktig at kirken påminner folk om at det er mulig å døpe barna også ved en senere anledning, sier han.
Se fjorårets film her: