Film

– Enormt potensial i krigsfilm

Krigsfilm er big business. Men filmer som utfordrer blir lettere kritikerfavoritter enn publikumsfavoritter.

Den nye norske krigsfilmen Kongens nei, som har premiere 23. september, spås å bli en av kinohøstens store publikumsvinnere. Og med god grunn, mener filmskribent Ulrik Eriksen.

– Norske filmprodusenter har gang på gang fått bekreftet hvilket enormt kommersielt potensial som er i krigshistoriene. Før var det alltid stor interesse for nye norske filmer. Nå er det ikke lenger slik at alle norske filmer trekker folk til kinoene, men det som fortsatt gjør det er familiefilmer og historiske heltedrama, sier Eriksen.

LES MER: Bøkene gir oss mennesker – krigsfilmen holder seg til heltene

Publikumssuksess

Med 1.165.271 solgte kinobilletter er Max Manus den mest sette norske kinofilmen siden Flåklypa Grand Prix. Også episodene til NRK-serien Kampen om tungtvannet har hatt mellom én og to millioner seere.

Da er det et stykke ned til filmatiseringene som trekkes frem som forsøk på å belyse krigshistoriens skyggesider. Som den danske Flammen og Citronen, som problematiserte den danske motstandsbevegelsens likvideringer av angivere under 2. verdenskrig. I Norge ble filmen sett av omtrent 15.000 på kino.

– Det var vi ganske fornøyd med, for det er ikke slik at danske filmer alltid går så godt i Norge, sier Frida Ohrvik, som er direktør i Norsk filmdistribusjon.

I Danmark ble Flammen og Citronen sett av 667.601 kinogjengere, noe som gjorde at den ble årets mest sette danske film i Danmark. Likevel solgte Max Manus nesten dobbelt så mange billetter i Norge, som Flammen og Citronen solgte i Danmark.

LES MER: Krigen utløser sadismen som bor i oss alle

Western

Under sanden forteller en ubehagelig historie om handler om dansker som tvinger unge tyske soldater til å rydde miner på Jyllands strender. I Danmark ble den sett av 175.000 på kino, her i Norge ble den sett av 4.500. Filmen er nominert til Nordisk Råds filmpris.

– Den har gjort det godt med tanke på priser. På kino har den hverken vært suksess eller fiasko, men midt på treet, sier Tor Fosse i distribusjonsselskapet Tour de Force. Han er tror det er lettere å skape publikumssuksesser av heltefortellinger enn av kontroversielle historier.

– Men det er ikke alltid samsvar mellom kommersiell suksess og kvalitet. Jeg håper vi nå har kommet oss forbi de indremisjonerende «cowboy og indianer»-framstillingene av krigen, sier Fosse.

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film