Bøker

Bruker litteratur til å hindre mobbing

Camilla Otterlei skrev en bildebok da sønnen hennes ble mobbet i barnehagen. Pedagog Ingrid Lund mener barnebøker om mobbing kan virke forebyggende.

– På en side sett er det skremmende at små barn kan fryse ut andre barn. På en annen side sett er det ganske naturlig, for dette er ikke en knapp som skrus på når ungene begynner på skolen, sier forfatter Camilla Otterlei.

Hun opplevde selv at sønnen hennes ble mobbet i barnehagen. Selv om det går bra med ham nå, tok lang tid før det ble oppdaget.

– Det er vondt å se hvilke ringer som skapes i vannet når barnet ditt mister statusen i en gruppe. Barn som blir mobbet, tar det ofte med seg videre i livet, sier hun.

Otterlei mener det er et stort sosialt eksperiment at vi sender barna våre i barnehagen fra de er ett år gamle.

– Vi gir ansvaret for barna våre til fremmede når de er på sitt mest sårbare, og det kan være litt tilfeldig hva slags omsorgspersoner de møter der. Skolen har satt søkelyset på mobbing og forebygging lenge, men det er ganske nytt at det forekommer i barnehagen.

Snakk om det

Derfor skrev hun Kunsten å møte en bjørn. Bildeboka, som er illustrert av Jill Moursund, handler om Alf, som møter en ny gutt i barnehagen. Den nye gutten er stor, brunhåret og skummel som en ekte bjørn – en bjørn som plager Alf.

Otterlei håper boka kan hjelpe voksne og barn å snakke om mobbing av de aller minste.

– En bildebok er en inngangsport til å snakke om hva en god venn er og hva som er dumme eller fine måter å oppføre seg på. Boka gir barna en mulighet til å sortere tanker og sette ord på ting.

Hun mener bildebøker er en fin møteplass mellom voksne og barn.

– Når voksne leser høyt, kan barnet komme med tanker og innspill. Det gir et fint utgangspunkt for en samtale.

LES OGSÅ: Barnebok like bra på lesebrett

Ikke barnas ansvar

Når Alf spør pappa om hva han skal gjøre hvis han møter en bjørn, foreslår faren at han skal spille død. Men det viser seg å fungere dårlig overfor bjørnen som plager Alf. Naboen Alma foreslår heller at han skal se bjørnen i øynene og ikke vise at han er redd.

Camilla Otterlei understreker at hun ikke mener det er barnas ansvar å overvinne mobberen.

– Det er vi voksne som skal løse situasjonen, men det kan være nyttig for barna å vite at det går an å takle det å være redd. Jeg vil ikke at Alf skal være bare et offer, men også vise at barn har en indre styrke, sier Otterlei.

Hun mener fortellingen befinner seg midt i ungenes virkelighet.

– Barn har veldig god oversikt over at noen ikke er snille med andre. Derfor er det viktig å snakke sammen om hvordan de har det og hva de opplever i barnehagen, der de tross alt tilbringer åtte timer hver dag. Ikke minst må barna få mulighet til å komme med spørsmål, sier hun.

– Kanskje kan boka gi barn en mulighet til å fortelle om andre som ikke har det bra, og etablere at det lønner seg å fortelle det til voksne.

LES OGSÅ: Læreren mobbet henne – så ble hun tvangsinnlagt

Identifikasjon

– Litteratur er fantastisk som utgangspunkt for dialog og undring, sier Ingrid Lund, førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Agder.

Hun har forsket på mobbing i barnehagen, og som et av resultatene av forskningsprosjektet ga hun og illustratør Ane Tollerød Fosse i fjor ut bildeboka Mattias er alene. Boka, som brukes til høytlesning i barnehagen, handler om en liten gutt som ikke får leke sammen med de andre.

– Å bli holdt utenfor lek er et av de store spørsmålene når vi snakker med barn om mobbing, sier Lund, som skrev boka fordi det er få barnebøker som handler om mobbing av barnehagebarn.

– Å sitte samlet og bli lest for, er et veldig godt utgangspunkt for en samtale. Det er viktig at barna kan være i en historie de kan identifisere seg med, sier Lund.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Ta barna på alvor

Pedagogen begynte å forske på mobbing i barnehagen etter å ha undersøkt hvorfor ungdom dropper ut av videregående skole. Flere av de unge hun intervjuet, fortalte mobbehistorier som gikk helt tilbake til barnehagen. For å forebygge mener Lund barnehagene først og fremst trenger våkne og oppmerksomme voksne som er til stede når barna leker.

– Barn har adferd som språk. Hvis noen blir mobbet, må først de voksne se det, så kan de snakke om det, sier Lund.

Hun understreker at det er viktig å lytte til det barnet har å si, og ikke minst at alle barn blir hørt, fordi barna ofte kan komme med ulike fortellinger om hva som har skjedd.

– Forskningsprosjektet viser også at barn er kjempegode til å komme med løsninger. Derfor er det viktig de blir tatt på alvor.

– Kan barnebøker om mobbing virke forebyggende?

– Absolutt. Det er viktig at barna blir kjent med begrepet, og ikke minst at de får mulighet til å undre seg og stille spørsmål. Og ingen spørsmål er dumme.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Bøker