I juli 1984 ble Brenda Wright Lafferty og hennes 15 måneder gamle datter funnet drept utenfor Salt Lake City. Menn med forbindelser til offerets ektemann Allen Lafferty ble tiltalt og funnet skyldige. Ble Brendas tanker om kvinners rett til utdanning og medbestemmelse i ekteskapet for mye for den konservative mormonerfamilien? Og setter religionen sine egne doktriner over verdslige lover?
Spørsmålene var utgangspunktet for Jon Krakauers sakprosa Under the Banner of Heaven fra 2003. Med drapet som dramatisk nav, fremla Krakauer en beretning om mormonerkirkens voldelige tilblivelse og historie, i en form som plasserte boka i true crime-hyllene i flyplassbokhandlene.
[ Det meste har gått galt i Dag Solstads forord i en ny bok om «keeperen, spillet og livet» ]
Radikalisering
I den strømmeaktuelle serieversjonen legges det enda mer vekt på nettopp krim. Vi møter omstendighetene gjennom øynene til den oppdiktete mormonske etterforskeren Jeb Pyre (Andrew Garfield, kjent som Spider-man) i en fiktiv by. Han ankommer åstedet og begynner sine undersøkelser.
I avhør med avdødes ektemann nøstes en komplisert familiehistorie opp, servert til seerne som lange tilbakeblikk. Den innflytelsesrike Lafferty-klanen, områdets mormonske svar på Kennedy-familien, er i økonomiske vanskeligheter. Skatteregninger og andre statlige utgifter hoper seg opp, men flertallet av de seks brødrene mener at skatt og avgifter er i strid med grunnloven og deres egen religion. Det fører til sammenstøt med ordensmakten og ytterligere radikalisering: Hvis en ektemanns oppgave er å lede, må han vel ha mer enn bare én kone?
Et tredje handlingsplan tar oss til 1800-tallets Midtvesten og Mormoner-bevegelsens tidligste år, en tid mormonene både var ofre for og utøvere av brutalitet og aggresjon.
Krimkonvensjoner
Dramatiseringen av Under the Banner of Heaven var opprinnelig tenkt som en spillefilm med regi av Ron Howard, en stødig leverandør av historier i skjæringspunktet mellom drama og spenning. Og en fortettet fortelling på to timer ville passet materialet bedre: I serien er fremdriften bedagelig og konstruert – hvorfor legger ikke den arresterte ektemannen kortene på bordet umiddelbart, i stedet for sin omhyggelige gjenfortelling av livene og ekteskapene til sine fem brødre?
Avhørsscenene, oppnøstingen og den visuelle stilen vitner om inspirasjon fra detektimepastisjen True Detective, men Under the Banner of Heaven er langt fra like elegant:
Historien virker presset inn i krimkonvensjoner; med etterforskning, ledetråder, avhør, arrestasjoner og en hovedperson som setter på seg våpenhylsteret idet han kysser den morgentravle familien farvel. Men til krim å være, er serien actionfattig og med påfallende svake spenningssekvenser – en blodfattig biljakt viser ikke engang det avgjørende sammenstøtet mellom politikjøretøy og flyktende mormoner.
Tilbakeblikkene til religionens grunnleggere føles unødvendige i utgangspunktet og har preg av amatørteater – med fotomodeller i skinnende rene og nystrøkne kostymer.
Rollegalleriet er enormt og innfløkt, med typetegninger tettere på det forglemmelige enn det minneverdige. Unntaket er Pyres makker Taba, som tilhører det innfødte Utah-folket Paiute. Hovedpersonens viktigste personlighetstrekk er at han er mormoner og moralsk beskaffen.
Historien virker presset inn i krimkonvensjoner
— Einar Aarvig
Ønsker å forstå
Avdekkingen av strukturelle holdningsproblemer i mormonerkirken har altså prioritet over fart og dramatikk. Serien peker på uheldige sider av en patriarkalsk religiøs praksis, der de troende er i stadig toveiskommunikasjon med det guddommelige: «Gud sa at jeg ikke skal betale skatt.» «Jeg fikk en profeti om at jeg vil diktere domstolene».
Serien viser negative sider ved lukkede trossamfunn, men at handlingen er lagt til 1980-tallet gjør noe med aktualiteten: Er det er slik det fungerer i dag også? De syv episodene har allmenngyldige kvaliteter, men de er mer nysgjerrige på uheldige mekanismer i De siste dagers hellige enn på religiøst vanvidd generelt. Samtidig ønsker serien å forstå: Den skaper aldri ensidige monstre av rollefigurene og behandler det innledende drapet uten å bli spekulativ.
Ved å gjøre hovedpersonen til mormoner, blir erkjennelse den viktigste handlingsmotoren i Under the Banner of Heaven. Hvordan påvirkes han av møtet med de mørkeste sidene ved sin egen religion? Kan han fortsette å ha en tro som tillater drap på ettåringer i Guds navn? I dette tilfellet er veien til erkjennelse for detaljert, kronglete og saktegående til å vekke virkelig engasjement.
---
KRIM
- Under the Banner of Heaven
- Utgiver: Disney+
- Serieskaper: Dustin Lance Black
- Med: Andrew Garfield, Sam Worthington, Daisy Edgar-Jones, Denise Gough, Wyatt Russell, Billy Howle
- Aldersgrense: 16 år
---