Kultur

Snoop Dogg topper hip-hop–vekkelsen

Gangsterrapperen Snoop Dogg gir ut gospelalbumet Bible Of Love neste måned. Amerikansk hip-hop sitter på skuldrene til gospelmusikken, mener norsk rap-pioner.

Da urokråka og gangsterrapperen Snoop Dogg i fjor høst snakket med Beats1 Radio om at han hadde lyst til å lage et kristent album, fordi det hadde ligget på hjertet hans altfor lenge allerede, ble mange overrasket. De som hadde fulgt den kontroversielle artisten på Instagram, var forberedt. I en tekstutveksling med moren Beverly Broades Green, som er evangelist, skrev Snoop Dogg: «I’m working on a gospel-album moms and it sounds amazing. Thank u for showing me to live and to spread the word». Moren svarte: «Praise the Lord. You are very welcome. I’m so grateful to the Lord for you and how God is moving you in the direction to bless His people through you doing a gospel album».

Tro, lite tvil

Snoop Doggs doble gospel-album med 32 låter kommer 16. mars. Videoforsmaken «Words Are Few» er tatt opp i en kirke. Stående i benkeradene, med hendene foldet, synger rap-veteranen med sin karakteristiske falsett: «Things I’m going through, make me act a fool. Please don’t think I’m crude. Really normally I’m cool». Som første «sekulære» artist var han hovednavnet under den 19. Super Bowl Gospel Celebration i Minneapolis 1. februar i år.

Ny retning

Aslak Borgersrud, veteranrapper i Gatas Parlament og journalist i Dagsavisen, ble ikke overrasket da han fikk høre om Snoop Doggs nye gospel-
album. Noe han innrømmer at han ble da Kanye West i 2004 sang «Jesus Walks» på debutalbumet sitt.

– Selv om ikke hip hop og kristendom er noe man umiddelbart forbinder med hverandre, så sitter amerikansk hip hop, i likhet med rock, blues og soul, på skuldrene til svart gospel, mener Borgersrud.

Han synes det er greit å trekke en historisk linje for bedre å forstå hip-hopens tilnærming til gospel. På slutten av 1980-tallet prøvde amerikanske rappere, som tilhørte en tradisjon som i utgangspunktet hadde vært beskrivende og sosialrealistiske, å finne en ny retning. Noen valgte en politisk, andre en mer opprørsk og vulgær, retning.

– Public Enemy ble politiske, mens 2 Live Crew ble vulgære. Begge kategoriene fikk borgerskapet på nakken, og klistremerket Explicit lyrics på skivene sine. Likevel var det viktigste hip hop-budskapet fortsatt svart frigjøring, hvor religionen spilte en viktig rolle.

LES OGSÅ: Hiphop har ofte handlet om vold, raske penger og lettkledde damer. Nå rapper flere av de største stjernene heller om tro.

Lettere i USA

Borgersrud minner om at borgerrettighetsbevegelsen og svart frigjøring har gått hånd i hånd med både kristendom og islam.

– Malcolm X var muslim, og hans bevegelse Nation Of Islam har inspirert mange rappere. Men det har også gospel gjort, som har den samme svarte frigjøringsideologien som hip-hop. Kanskje dét er litt av forklaringen på Snoop Doggs gospelfremstøt? undrer han.

– Ville det vært vanskeligere 
for norske hip-hopere å bli 
assosiert med kristendom enn for kollegaene i USA?

– Ja, det tror jeg. I Norge ville det medført en nokså dramatisk karriereforandring. Her på berget tror jeg ikke så mange ville assosiert ei hip-hop-gruppe som sang om Jesus med svart gospel, men med bedehus og gladkristendom.

Vanskelig i Norge

Aslak Borgersrud husker den norske rapduoen Evig Poesi, som han fremdeles er venn med. Selv om de ikke akkurat flagget kristendommen som gruppe, var de kjent for å komme fra et slikt miljø.

– Det er de eneste kristne hip hoperne jeg vet om som har hatt innpass i et norsk rapmiljø. Jeg tror det fremdeles er lettere å være islamsk rapper i Norge enn kristen rapper. Mitt inntrykk er at islam har en sterkere posisjon blant byungdom i Norge enn det kristendommen har. Det motsatte er nok tilfelle i bygdene. Det er ikke helt på samme måte i USA.

LES OGSÅ: Solange er én av artistene som de siste årene har satt fokus på den svarte befolkningens rettigheter i USA.

Søker Gud

I oppveksten sang og rappet Snoop Dogg i kirkekoret i Long Beach, samtidig som han solgte dop på gata. Etter videregående ble han med i gjengen Crips, og gikk ut og inn av fengsel i tre år. En stund senere slo han igjennom som rapper med tekster om vold, dop og sex. Unggutten ble raskt millioner av unges nye helt, og en av USAs rikeste artister. Men også en til-skrekk-og-advarsel-figur hos foreldrene deres.

Redaktør for nettstedet Church Leaders, Megan Briggs, skriver: «Kan det være at denne mannen, som har gått en tøff vei og har produsert noe av det mest diskutable innholdet kulturen vår har sett de seneste par tiårene, nå søker Gud? Jeg tror det er fullstendig mulig.»

LES OGSÅ: Hip-hop til Guds ære

Tilbake til røttene

PhD-stipendiat i religionspsykologi ved Modum Bad, Kari Halstensen, er ingen kjenner av hip hop-miljøet, selv om hun liker Karpe Diem. Hun tror likevel den for mange overraskende gospel-vendingen til Snoop Dogg, kan skyldes at han nå har behov for å vende tilbake til gospel-røttene, muligens også troen og gudsrelasjonen han vokste opp med.

– Svart gospel oppsto i rammen av en religiøs strømning, som nok handlet mer om enkeltindividets åndelige behov enn om behovet for å vende tilbake til røttene. Likevel ble ny tro og gamle røtter flettet sammen i et musikalsk uttrykk, som fremdeles er relevant, lang tid etter at det oppstod. Denne klangbunnen er nok heller ikke ukjent for Snoop Dogg, sier Kari Halstensen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur