Hvordan artet den første, kristne pinsen seg? Vårt Land har gjort et forsøk på å formidle det til våre lesere. Bli med tilbake til år 33:
Flere tusen trekker nå mot badene på og rundt Tempelhøyden for å bli døpt. Alt foregår i en atmosfære av stor glede, sang og bønner.
– Vi vet at slike sammenstimlinger er som en varmekasse for å spre epidemier og sykdommer. Det er ingen kontroll, det er ekstasen, tydeligvis, som er drivkraften bak det som skjer. Og i ekstase mister man fort realitetssansen, sier sjefen for tempelvaktene.
LES MER: År 33: Pinsefesten ødelagt av opptøyer
Trekker seg
Peter, lederen for utbryterne, beroliger derimot og sier at alt er under kontroll. Han mener at han som har ført til at mange lar seg døpe, også vil beskytte dem.
LES MER: År 33: Myndighetene frykter at pinseopprøret sprer seg
Samtidig som flere og flere slutter seg til, er det også andre som trekker seg tilbake i frykt for represalier og at de kan miste jobbene sine, eller bli arrestert. Ledere for jødiske partier har også satt i gang en dør til dør aksjon for å vinne overløperne tilbake til det jødiske.
På grunn av frykt for ryktespredning, innkalte rådsherrene, de eldste og de skriftlærde i går til rådsmøte, hvor det ble bestemt at opprørerne skulle ilegges bøter og motta reprimande. En regner dermed med at det skal være nok.
LES MER: Derfor feirer vi pinse
Ustabile forhold
Mens myndighetene stadig setter i verk tiltak for å bremse utbredelsen, ser det ut til at den nye gruppen er likt av folket. Blant gruppens tilhengere begynner det å utvikle seg en fellesskapsfølelse, som virker stimulerende for folk. De er i ferd med å selge eiendommene sine og det de eier for å dele fortjenesten blant de trengende. Dette skaper en boom hos eiendomsmeglerne, som skor seg godt på tilstandene.
LES MER: Peter: Har ikke alltid vært like sterk i troen som i kjeften
Det er en tid med mye uro og misnøye med de romerske okkupantene her i Jerusalem. Griskhet og korrupsjon skaper svært ustabile forhold og mange merker seg at den nye gruppen, som vokser i rekordfart, setter en ny samfunnsstandard. I stedet for å utnytte de fattige, insisterer de på de svakestes rett og beskytter dem.
Enkelte jødiske kommentatorer antyder at det nye som skjer kan tjene som en jødisk reformasjon, det vil si rette søkelyset mot alle maktpåbud og urimelige krav som jødedommen har utviklet seg til å være gjennom år og som mange jøder har sett seg arge på. Den nye bevegelsen insisterer på de gamle, jødiske forordningene om at vi skal ta oss av enker, farløse og fattige.
LES MER: Vil bytte ut 'pinse' med 'kirkens fødselsdag'
Sang og glød
Det er et yrende liv rundt omkring i Jerusalem akkurat nå, alt virvlet opp av hendelsen ved Tempelet for to dager siden. Det synges mye, og entusiasmen løper som ild i tørt gress.
LES FLERE SAKER OM PINSEOPPRØRET: Bli med tilbake til Jerusalem år 33