Kultur

Kommende barnehagelærere tør ikke synge høyt

Mange av studentene tror de synger stygt.

På Dronning Mauds minne i Trondheim går det 1200 studenter som alle utdanner seg til barnehagelærere. Seksjonsleder for musikk ved høgskolen, Hanne Bæverfjord, forteller at det første de må lære studentene i musikkundervisningen, er å bli vant til å høre egen stemme.

– Den største utfordringen vår er at mange studenter ikke har sunget på fem-ti år, fordi de sluttet å synge på barneskolen, sier Bæverfjord.

– Vi må først øve opp sanggleden, og trene studentene til å bli vant til å høre egen stemme og å høre at ting ikke er perfekt. Det meste av musikken vi hører i dag, er polert og bearbeidet før vi hører den. Vi er mindre vant enn før til å høre allsang som skjer her og nå, sier Bæverfjord.

LES OGSÅ: Nystøyl: – Voksne ødelegger barnas sangglede

Gruer seg

Grete Storbæk Eriksen, som er høgskolelektor i musikk, forteller at flere studenter gruer seg til musikkundervisningen på studiet.

– Det er så lenge siden de har sunget eller spilt, og derfor blir det viktig å først øke sanggleden hos studentene. Så vi synger og spiller mye sammen med dem. Alle må lære seg et instrument, og alle må lære å synge, sier Eriksen.

Synger for lite

– Vi må innføre sang i hverdagen igjen, mener Tove Doornbos.

Hun er avdelingsleder for Barrat Dues musikkbarnehage, og leder i tillegg et videreutdanningstilbud for musikkdidaktikk ved det anerkjente musikkinstituttet. Doornbos understreker at det ikke er noe motsetning mellom å la barn få synge fritt uten å bli korrigert og å legge sangen i et leie der barn kan synge med.

Hun mener hovedproblemet er at det synges for lite, både i hjemmet, barnehagen og skolen.

– I tillegg har barn i dag fylt opp hverdagen med organiserte aktiviteter, alt fra dans, svømming, sjakk og turn. Det gjør at hverdagen til barna blir så organisert at de ikke har tid til å pusle og leke for seg selv. Det er da den spontane sangen ofte kommer, den som barna bruker til å bearbeide opplevelser og følelser, sier Doornbos, som mener det viktigste er at de voksne synger for barna, ikke hvordan de gjør det.

– Sang er vårt eget instrument som vi bærer med oss overalt. Det er veldig personlig, og som voksen blottlegger du deg selv når du synger, noe mange kan synes er ubehagelig. Derfor må sang komme inn i en daglig rutine i samværet mellom barn og voksne. Mange barnehager gjør det allerede, men tidligere startet også barneskolene dagen med allsang. Sangen må inn i livene til barna, sier Doornbos.

– Og ikke minst, vi voksne må være stolte av og synge med den stemmen vi har.

LES OGSÅ: Bjørkvold: – Vi må ikke stemple barn som mislykkede brummere

Må ha verktøy

På Dronning Mauds minne har alle studentene ni studiepoeng med musikk første skoleår. Noen går også kunstfaglig linje, og har musikkundervisning alle tre årene av utdanninga. I de nasjonale retningslinjene for barnehagelærerutdanninga er ikke musikk nevnt, men havner under kunnskapsområdet «kunst, kultur og kreativitet». Hver høgskole kan selv definere hva som ligger under det enkelte kunnskapsområdet.

– Hos oss vektlegger vi musikk veldig sterkt. Det står i rammeplanen at studentene skal kunne planlegge og legge til rette for kunst- og kulturuttrykk. Da er det opplagt at studentene må ha et verktøy de kan bruke, de må kunne spille et instrument og bruke stemmen, sier Grete Storbæk Eriksen.

LES OGSÅ: Heia sanggleden!

Tror de synger stygt

Også ved Høgskolen i Bergen er de opptatt av å lære barnehagelærerstudentene til å synge i riktig toneleie. Men høgskolelektor Trine Daviknes sier hovedproblemet er at studentene ikke tror de kan synge og derfor ikke tør.

– Studentene er redd for hva andre skal synes om sangstemmen deres. Ofte sier de: «Jeg er ikke musikalsk, jeg synger så stygt», sier Daviknes.

– Når de synger, gjør de det i et dypt register. Mange synes det er utfordrende når vi sier at barn ikke kan treffe tonene i det registeret og at de derfor må legge sangen høyere.

Hun forteller at de jobber med øvelser, stemmelek og pust for å gjøre studentene tryggere på sangstemmen sin. I tillegg kan de få veiledning av lærerne.

– Det høres veldig brutalt ut, men vi har studenter som har fått beskjed i tidlig skolealder om at de ikke synger fint, enten av medelever eller av voksne. Det gjør at de i hvert fall ikke tør å synge når de kommer her som voksne, sier Daviknes.

– Men vårt motto er: Kan du snakke, kan du også synge.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur