Zuckerbergs forretningsmodell og Norges ansvar
SOSIALE MEDIER: Mark Zuckerberg har bygget en forretningsmodell som utnytter vår psykiske helse. Nå må Norge innføre tiltak som skjermer barn og unge fra sosiale medier – ellers blir vi medansvarlige.
TEK-GIGANT: Lekkasjer fra et sivilt søksmål viser at Metas leder Mark Zuckerberg skal ha stoppet tiltak for å bedre unges mentale helse på Instagram. Nå må Norge innføre tiltak, mener Anders Lothe. Bildet viser Mark Zuckerberg på en tek-konferanse i California.
Godofredo A. Vásquez
Det var i 2019 at flere av Metas mest sentrale ledere ønsket at Instagram skulle slutte med såkalte «skjønnhetsfilter». Filtrene gjør at bilder brukerne tar av seg selv eller andre, digitalt kan endres og manipuleres slik at man ser bedre ut. De som ønsket filter-teknologien avviklet var urolige for hvordan filtrene påvirket den psykiske helsen til Instagrams yngste brukere. Forslaget kom helt opp til Metas hovedstyre. Der la Mark Zuckerberg ned veto mot forslaget.
Dette er informasjon som nå kommer frem gjennom lekkasjer fra et pågående sivilt søksmål i den amerikanske delstaten Massachusetts. Regjeringsadvokaten i Massachusetts hevder at Meta bryter delstatens forbrukerlover ved å bevisst gjøre unge avhengige av både Instagram og Facebook.
Destruktive skjønnhetsfiltre