Vi er ikke kalt til å være forarget
THE FEAST OF THE GODS: Franskmennene har en lang tradisjon for respektløs humor, og de har parodiert kristne motiver før og vil nok gjøre det siden også. Slik fungerer ytringsfriheten i demokratiske samfunn.
OL-ÅPNINGEN: Kanskje burde en del kritikere fra ulike deler av kristenheten se nærmere på hvordan gresk/romersk mytologi har påvirket vestlig bildende kunst og litteratur og forestillinger gjennom århundrene? Det er ikke alltid gitt at det som ser ut som blasfemi nødvendigvis er det, skriver Torbjørn Holt, i anledning OL-åpningens referanse til Jan van Bijlerts maleri.
Jan van Bijlert/Wikipedia
Det er vanskelig å finne noen som er mindre interressert i sport enn meg. Jeg klarte ikke å motivere meg selv til å se den fire timer lange åpningsseremonien til OL i Paris. Dagen etter seremonien eksploderte internett med sterke reaksjoner mot det mange oppfattet som en blasfemisk parodi over Leonardos berømte nattverdsmotiv.
Den aktuelle scenen er utvilsomt vulgær og var ment å sjokkere, noe franskmenn ofte liker, og viser en stor gruppe mennesker feste ved et bord, noe franskmenn alltid liker. En av nøkkelfigurene i tablået var en lettere overvektig mann i blå trikot dekorert med drueklaser. Det er nokså åpenbart at vi har med den gresk/romerske guden Dionysius/Baccus å gjøre, guden for innhøsting og lystige fester, han som er hjertet i enhver fest som sprenger grensene for god oppførsel, det som kalles en baccanal.
En bryllupsfest