Torino-kledet, en kritisk gjennomgang
Det er skrevet mye for å vise at Torino-kledet er et sant avtrykk av Jesu kropp i graven. Men mange av de såkalte bevis, holder ikke for en nøktern vurdering eller kritisk blikk.
Torino-kledet, en kritisk gjennomgang
Mye energi, vitenskap, spekulasjoner og religiøs glød er lagt ned for å vise at likkledet fra Torino virkelig er et avtrykk av Jesu kropp. Men hvor viktig er det egentlig å redusere frelseren til noen nesten usynlige avtrykk på et (lin)klede? Vel, vi vet at den eneste gangen Jesus skrev noe selv, var det i sand. Er det da sannsynlig at han ville etterlate en avbildning av seg på en tid og i et miljø der avbildning av det guddommelige var strengt forbudt? Særlig en avbildning som antyder at Jesus var mer romer enn jøde.
En del av bevisene for kledets ekthet er både imponerende og tilsynelatende overbevisende. Imponerende i sin detaljerthet når en ser hvor svake og diffuse originalavtrykkene er. Men det opptrer en del åpenbare svakheter i denne ”bevisrekken” som vekker skepsis. Et slikt ”bevis” for at kledet ikke kan være laget i middelalderen, er at da måtte de ha kjent til fotokunsten hundrevis av år før den ble funnet opp, siden avbildningen på kledet er et negativ. Dersom en tenker etter, ser en at dette argumentet er nærmest latterlig. Et avtrykk vil alltid være et negativ, dvs at framstående partier vil være mørke, mens gropene vil framstå som lyse. En kan jo teste dette selv ved å legge hånda på en sotet plate og deretter på et hvitt papir. Dette var selvsagt velkjent i middelalderen så vel som i bibelsk tid.
Bestill abonnement her
KJØP