Telia-reklamen og frihetens pluralisme
Etter vårt syn bør ikke den offentlige samtalen om den nye Telia-reklamen henfalle til pedanteri og reduksjonisme, men heller løfte frem hovedbudskapet i reklamefilmen: frihetens pluralisme som en motsats til ulike former for ensretting og tvang.
Den nye reklamefilmen til Telia har generert stor debatt og reaksjoner på sosiale medier. Siktemålet med reklamen var å skape engasjement, debatt og oppmerksomhet. Og det har Telia som en profesjonell og kommersiell samfunnsaktør langt på vei klart å skape.
Hijab
Visualiseringen av to hijab-kledde kvinner, den ene som ifører seg hodeplagget, og den andre som tar plagget av seg, har især vakt reaksjoner fra konservative muslimer. Hovedkritikken koker ned til tolkningen av non-verbal kommunikasjon og symbolikk: kvinnen som tar på seg hodeplagget, virker, ut fra den kritiske tolkningen, å være av det dystre lag, og dermed symboliserer denne visualiseringen tvang. Mens kvinnen som tar plagget av seg, trekker tilsynelatende på smilet, som istedet virker å symbolisere frihet. På dette punktet trekkes den konklusjonen at Telia med overlegg fremstiller hijab-plagget rent negativt, dvs. det er en reduksjon av kvinnens uavhengighet.
Bestill abonnement her
KJØP