Telia-reklamen og frihetens pluralisme

Etter vårt syn bør ikke den offentlige samtalen om den nye Telia-reklamen henfalle til pedanteri og reduksjonisme, men heller løfte frem hovedbudskapet i reklamefilmen: frihetens pluralisme som en motsats til ulike former for ensretting og tvang.

Publisert Sist oppdatert

Den nye reklamefilmen til Telia har generert stor debatt og reaksjoner på sosiale medier. Siktemålet med reklamen var å skape engasjement, debatt og oppmerksomhet. Og det har Telia som en profesjonell og kommersiell samfunnsaktør langt på vei klart å skape.

Hijab

Visualiseringen av to hijab-kledde kvinner, den ene som ifører seg hodeplagget, og den andre som tar plagget av seg, har især vakt reaksjoner fra konservative muslimer. Hovedkritikken koker ned til tolkningen av non-verbal kommunikasjon og symbolikk: kvinnen som tar på seg hodeplagget, virker, ut fra den kritiske tolkningen, å være av det dystre lag, og dermed symboliserer denne visualiseringen tvang. Mens kvinnen som tar plagget av seg, trekker tilsynelatende på smilet, som istedet virker å symbolisere frihet. På dette punktet trekkes den konklusjonen at Telia med overlegg fremstiller hijab-plagget rent negativt, dvs. det er en reduksjon av kvinnens uavhengighet.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP