Statsministerfruens presteskjorte utfordrer Sveriges selvoppfatning

PREST: Birgitta Eds presteskjorte og snipp på Nato-toppmøtet i Vilnius vekket oppsikt og store diskusjoner. Joel Halldorf kommenterer hvordan det sekulære Sverige utfordres når kristne symboler tar plass i offentligheten.

PREST: Birgitta Ed (t.v.) sammen med sin mann Ulf Kristersson og Litauens president Gitanas Nauseda og hans kone Diana Nausediene ved NATO-toppmøtet i Vilnius 11. juli.
Publisert Sist oppdatert

Kommentaren er publisert først i den svenske avisen Expressen og gjengis med Halldorfs tillatelse.

Den protestantiske religionen er ofte usynlig for øyet. Det er en tro for øret og hjertet, men asketisk når det kommer til det ytre. Enkle kapell, kalkede kirkerom og kanskje et diskret kors rundt halsen. Hjemme på nattbordet en bibel. Det finnes en skjønnhet i denne tilbakeholdenheten, men den har bidratt til forestillingen om at religion er fraværende i det moderne Sverige; som om moderniteten i et trylleslag har utryddet de kristne.

Det som ikke synes, finnes heller ikke – slik lyder den velkjente, sekulære logikken. Men den logikken utfordret presten og statsministerfruen Birgitta Ed da hun bar sin presteskjorte og snipp under Nato-møtet denne uken. Blant presidenter og statsministre syntes noe så eksotisk som synlig svensk religion. Slikt vekker oppstandelse – og ikke alltid av den positive sorten. Ed ble anklaget fra både høyre og venstre for å blande privat og offentlig. Og enda verre: Å blande religion og politikk – et brudd på de svenske helligbrødelovene.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP