Religiøs språkopplæring

Problemet med «religiøs analfabetisme» må løses i praksis, ikke ved hjelp av bokstavleker.

Publisert Sist oppdatert

Hvem vet vel hvorfor vi har fri i pinsen? sukker de som bekymrer seg for synkende kunnskap om kristendommen. Mens irriterte venner i universitetssystemet melder om studenter som aldri har hørt om reformasjonen.

 Jeg deler bekymringen og irritasjonen. Riktignok har jeg aldri vært noe jeg synes fortjener å kalles kristen, men allmenndannelse er viktig. Om man ikke kan litt om kristendommen, er det mye ved Norge, nordmenn og norsk språk man ikke forstår.

Dette er også et vanlig argument blant dem som vil ha KRLE-faget. Tanken er at økt kunnskap om kristendommen skal motvirke det Ap-politiker Hadia Tajik ­kalte «religiøs analfabetisme». Spørsmålet er om hun har rett.

Religiøst sveiseblind

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP