Leken må vernes
BARNESKOLEN: Evalueringen av seksårsreformen viser så langt at reformen ikke har virket etter intensjonen. Reformen har tatt leken fra barna.
MER SLIKT: Seksåringene må få leke mer. Leken er frivillig, intens og ikke alvorlig. Leken er også en rettighet, skriver kronikkforfatterne.
Sara Johannessen Meek
Stortinget bad om en evaluering av seksårsreformen med sikte på en skole som ivaretar behovene til de yngste elevene i skolen. Nå er den første delrapporten klar.
Evalueringen viser at lek på barnas premisser hadde en sterk posisjon i klasserommet til seksåringene under Reform 97. Men i 2021-klasserommet har leken mistet noe av sin posisjon til fordel for mer lærerstyrte og lærerledede aktiviteter. Forskerne mener at det kan bety at barna nå må innrette seg et mer lyttende og oppgavefokusert klasserom. I 2021-klasserommet er det sterkere fokus på bokstavinnlæring.
Betydelig gevinst av tidlig utelek for barn