Kannibaliserende markedsføring

Markedsføring er kjent for å strekke strikken. Vi overøses med budskap, som vi alle vet er halvsannheter. Sist ut med buksene godt nede på knærne, er Arve Juritzens forlag. De anklages for sitatjuks på omslaget av Cecilia Samartins bok «Mofongo».

Publisert Sist oppdatert

Dagbladets anmelder slaktet boken. Men med heftig sitatklipp, fikk Juritzens markedsavdeling snudd slakten til en hjertelig anbefaling på omslaget av boka. Dette ble det bråk av. I en rekke medier blir forlaget anklaget for sitatjuks. Juritzen selv står fram og sier han ikke ser noen betenkeligheter med sitatbruken.

Kannibalisering
Denne tankegangen gir et grelt eksempel på den tradisjonelle markedsføringens kannibaliserende effekt. Den blir en ond sirkel: For å nå effektivt ut må man tøyle sannheten. Forbrukerne gjennomskuer dette og blir over tid immune. Strikken må så strekkes enda lenger. Så har man det gående, helt til man altså må gripe til virkemidler som sitatjuks.

Heldigvis blir forbrukerne mer og mer informerte. Det tvinger fram et skifte i markedsføringsfaget. I morgendagens markedsføring handler det ikke om å teppebombe folk med halvsannheter, hvor 90% av mottakerne likevel faller utenfor målgruppen. Det handler om høy relevans, autensitet og brukermedvirkning.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP