Jesus bærer oss – og er Guds lam
JESUS: Hva betyr det når Åste Dokka skriver at Jesus «bærer vår ondskap», men uten at han selv blir et offerlam som bærer følgene av vår synd?
TEOLOGI: «Men korsets mysterium må ikke tolkes slik at Gud primært er opptatt av sine egne behov, at 'Gud trenger å straffe noen'», skriver Halvor Nordhaug som svar til Åste Dokka.
Truls Skram Lerø / Åste Dokka
Kan én bære andres synd?
Dette spørsmålet er overskriften i Åste Dokkas «prekenblikk» her i avisa 8. januar. Utgangspunktet er forrige søndags prekentekst fra Johannes 1,29-34 der døperen Johannes sier om Jesus: «Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd». Hun knytter dette ordet hos Johannes til tradisjonen med syndebukken som får folkets synder lagt på seg, og deretter føres ut i ørkenen for å dø.
Dokka skriver videre: «Å straffes for andres urett – det er så langt fra nåde som man kommer. Like fullt hviler mye nådeforkynnelse på nettopp den logikken: Gud trenger å straffe noen, og er så grei å straffe Jesus i stedet for oss mennesker. Det er ikke så rart at dette er mønsteret Jesus tolkes inn i, fordi det var forståelig for de første tilhørerne. Men disse premissene er det vanskelig å akseptere i dag».