«Ideelle aktører kan fort gjøre sin egen sak en bjørnetjeneste»
INNGANGSORD: «Avkommersialisering» av velferdstjenestene kan umiddelbart høres forlokkende ut for ideelle virksomheter som ønsker vekst. Men hvis de ideelle aktørene lar seg dra inn i en debatt på gale premisser, kan det slå hardt tilbake.
HELSE OG OMSORG: Kirkelige og andre ideelle aktører bygde opp tjenestene lenge før NAV, helseforetak og staten kom på banen. Ideelle aktører er hjertet i «den norske modellen», skriver Øyvind Håbrekke.
Gorm Kallestad
Da barne- og familieministeren nylig sendte ut invitasjon til innspillsmøte om ideell vekst i barnevernet, fastslo hun at ideell vekst er et mål i seg selv. Likevel kobler statsråden også dette sammen med såkalt avkommersialisering: «I tillegg til å vere eit mål i seg sjølve, skal ideell vekst understøtte arbeidet med å utfase dei store, kommersielle leverandørane.»
Stephen Sirris og Erika Eidslott ved VID hevder i Vårt Land 3. mars at «kommersiell versus ideell er et verdispørsmål» og etterlyser handlekraft fra myndighetene.
Som styreleder ved Modum Bad, og gjennom andre styreverv og politisk engasjement, har jeg lenge delt engasjementet for at ideell sektor bør få større plass i velferdstjenestene.