Hva forteller bibelhebraisken om Adams kjønn?
FØRSTE MOSEBOK: På grunnlag av den hebraiske teksten er det vanskelig å finne støtte i skapelsesberetningen for et tvekjønnet første menneske med både mannlige og kvinnelige karakteristikker.
BIBELHEBRAISK: Andrea M. Nilsen mener at språklige nyanser i skapelsesberetningen i 1. Mosebok tyder på at ordene «mannlig» og «kvinnelig» ikke kan være egenskapene til en tvekjønnet stamforelder. Pergamentboken på bildet er Codex Sassoon, en 1100 år gammel utgave av Den hebraiske bibelen. Den ble solgt på auksjon i fjor for i overkant av 340 millioner norske kroner.
Ariel Schalit
I et essay 23. februar presenterer Jorunn Økland argumenter fra den amerikanske teologen Wayne Meeks for et androgynt første menneske, med utgangspunkt i 1 Mos 1,27. Dette perspektivet er et alternativ til to separate skapelsesfortellinger i første Mosebok, kapittel 1 og 2.
Etter mitt syn er mulig med flere enn disse to alternativene, og forslaget til Meeks møter på utfordringer – ikke bare i forbindelse med Gal 3, som er et sentralt skriftsted i hans argumentasjon, men også i kontekst av andre NT tekster. Her skal jeg likevel begrense meg til noen grunnspråklige nyanser i 1 Mos 1,27, som til sammen tyder på at «mannlig» og «kvinnelig» i dette verset ikke kan være egenskapene til én og samme person, altså en tvekjønnet stamforelder.
Tre betydninger