Hareide til forsvar for K’en i KRLE-faget
Det er forståelig at kristne vil forsvare K’en i KRLE faget. Men skolen som plattform for kunnskap og dannelsese kan ikke særbehandle en ide uten forankring i empiri og fremstille denne som i særstilling blant religioner.
Knut Arild Hareide tar til orde for å vekte innholdet i KRLE faget mer mot «K» enn hva som gjøres i dag. Jeg synes dette er en dårlig ide. Våre barn skal selvsagt lære om de store ideenes betydning for verden og spesielt kristendommens historiske plass i det norske samfunn. Og i en slik historisk kontekst har selvsagt kristendommen en spesiell plass. Men i et fag som skal vekke elevens interese og evne til refleksjon og kritisk tenkning bør ikke «K» vies noen spesiell plass blant religionene.
Jeg skjønner at det er fristende å få «gratisreklame» for «sin» religion gjennom skolen, men det er ikke mer fokus på ideer uten forankring i empiri og realiteter framtidens borgere trenger.
Vi bør snarere etterstrebe at våre barn skal befinne seg i en fysisk og sosial verden som de kan forstå og forholde seg til gjennom empirisk kunnskap og kritisk tenkning. Er det noe snart 40 år med Internett i de tusen hjem har vist oss, så er det at barn og ungdom uten solide verktøy til å avsløre løgn, bløff, usannheter, overtro, feilsiteringer og «fake news» lett blir offer for «ekkokammer» der de som mener og tror på det samme isolerer seg og forsterker hverandres feiloppfatning i en stadig sterkere opplevelse av «oss» mot «resten».
Bestill abonnement her
KJØP