Elske, ære og bli trofast hos
FORKYNNELSE: Den kristne sex-etikken er en seier for likestillingen og for barns trygghet. Sex trenger kjærlighet og trofasthet som ramme.
TRO: – Mens mange på 50-tallet hadde som mål å få et «vanlig» liv og samliv og fikk det, har mange unge i dag som mål å få et «unikt» liv og samliv og blir skuffet. «Something is rotten in the state of Denmark.» (Hamlet) Jeg tror oppriktig at livsvisdommen i den kristne arven har mye å komme med akkurat nå, skriver innsenderen.
Vårt Land har dratt i gang ny debatt om kristen sex-forkynnelse. Jeg føler nesten jeg må unnskylde meg for å engasjere meg i dette nå, mens Donald Trumps vanvittige politikk stadig eskalerer. Men da en av avisens journalister ringte, kjente jeg at jeg tross alt hadde ganske mye på hjertet.
Først: Møt Louise Perry. Hun er en ung, sekulær, feministisk, britisk journalist. Justin Brierley omtaler henne i podkastserien «The Surprising Rebirth of Belief in God». For Perry var seksuell frigjorthet en selvfølge. Men på et tidspunkt begynte en uro å vokse i henne: Denne «Har du lyst, har du lov»-kulturen, var den egentlig så bra for henne selv og andre kvinner? Mens #Me too-bølgen skyllet over vestlige land, undersøkte hun fruktene av 60-tallets seksuelle revolusjon. Den ville skape frie, glade mennesker. Men ved å løsrive sex fra kjærlighet og forpliktelse, hadde den legitimert bruken av andre menneskers kropper for ren selvtilfredsstillelse. Den hadde også undervurdert betydningen av skjeve maktforhold i seksuelle relasjoner, og overvurdert unge menneskers evne til å vite hva de vil og sette ord på det. Mange satt igjen med forvirring og skam: De hadde ikke sagt nei, men følte seg misbrukt.
I løpet av sitt undersøkende arbeid oppdaget Louise Perry den første seksuelle revolusjonen: Den som skjedde i det første århundret. En mannlig romersk borger hadde ikke bare seksuell råderett over kona, men også over alle sine slaver: kvinner, menn og barn. Bordellene ble fylt opp av krigsfanger og uønskede jentebarn. Så kom de som fulgte Jesus fra Nasaret. De forkynte at menn skulle være trofaste mot konene sine, elske dem slik Kristus elsket kirken og gav sitt liv for den, og ta godt imot alle barna de fikk. Til sin egen og andres overraskelse var det i det kristne, monogame ekteskapet at Louise Perry, fortsatt feminist og fortsatt ikke troende, fant det hun søkte.