Ekteskap, hva er det egentlig?

I debatten om likekjønnet ekteskap så argumenteres både for og mot, men ingen eller få tar for seg kjernen i saken, hva er ett ekteskap?

Publisert Sist oppdatert

Homobevegelsen er kritisert for å redefinere ekteskapet som ikke er ett bibelsk synspunkt og de som er mot oppleves som lite velvillige og ha liten kontakt med nåtiden. Men er det egentlig homobevegelsen som redefinerer ekteskapet eller har vi allerede gjort ekteskapet til noe annet enn det egentlig var ment som?

Ekteskapsinngåelsen som gjøres i kirken foran vitner og Gud, er en offentlig handling hvor to personer lover at de skal holde sammen på godt og vondt til døden skiller dem ad. Bibelen forteller oss på flere steder hvor viktig at denne pakten som er inngått faktisk holdes. I en samtid hvor skilsmissestatistikken skyter i været og gjengifte er normen i kirken, har vi ikke allerede omdefinert hva ekteskap egentlig er? For meg er denne pakten, løftet, som to personer inngår med hverandre, som er det hellige og er kjernen i ekteskapet. Burde man ikke da være mer åpen for hvilke mennesker som inngår denne pakten?

Jeg er temmelig klar over at det også står skrevet i Bibelen at ekteskap er mellom en mann og kvinne, men dette kan vel like fult tolkes og leses i den konteksten at det er skrevet fordi det er mest gjenkjennelig for datidens lesere. Når man ser på samfunnet på Jesus tid så levde de homofile veldig utagerende liv og det er den løssluppne livsstilen man fordømmer og ikke at de er homofile. Den løssluppne livsstilen er jo fremdeles noe man fordømmer fordi det er uheldig å leve i så løse relasjoner, at man har brukt det tradisjonelle ekteskapet mellom mann og kvinne som ett forbilde, fordi på denne tid varte dette livet ut. Dette har endret seg og det er nesten like vanlig å være gift som å være skilt. Tidligere var ekteskapet et hellig løfte, men i dag er det blitt redusert til å være en rituell handling, en handling som kirken ikke har klart å kommunisere viktigheten av. Det kirken kommuniserer er at det er formen som er det viktigste og ikke pakten i seg selv.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP