Nyheter

Vil fjerne «Guds barn» fra dåpsliturgien

Prest Knut Grønvik vil endre dåpsliturgien fordi han mener den skaper forvirring.

– Jeg møter spørrende foreldre­ som lurer på om ikke barna ­allerede er Guds barn fra fødselen, sier Knut Grønvik, sokne­prest i Lommedalen.

Han har jobbet som menighetsprest i tre år og har flere ganger støtt på utfordringen med å forklare kirkens dåpsliturgi når presten sier: «Den allmektige Gud har nå gitt deg sin Hellige Ånd og gjort deg til sitt barn».

LES MER: Åpner for stykkpriskirke

Skapt av Gud

Grønvik mener det godt går an å si at alle mennesker, døpt eller ikke, er Guds barn.

– Også udøpte kan jo med full rett be «Vår far i himmelen». Alle mennesker er skapt av Gud og derfor Guds barn, samtidig har alle mennesker behov for frelse fordi vi vikler oss inn i synd og har et økende behov for tilgivelse, sier Grønvik.

Han mener mennesker blir Guds barn på en ny og annen måte i dåpen gjennom «å bli født på ny».

– Så man kan være Guds barn, men ikke nødvendigvis frelst?

– Nettopp. Dåpen frelser fra synd og død, sier Grønvik.

Følg oss på Facebook og Twitter

Ny formulering

Soknepresten prøver derfor å «tone ned» bruken av begrepet «Guds barn» i møte med dåpsforeldre. Han ­ønsker heller å løfte frem at barna,­ gjennom dåpen, blir født på ny og får del i det evige liv.

Grønvik tar derfor til orde for en endring i liturgien som han mener vil kommunisere bedre. I Tekstverkstedet i Vårt Land sist fredag foreslo han følgende formulering:

«Du er Guds elskede barn. Nå er du født på ny av vann og Ånd. Gud styrke deg med sin nåde til det evige liv».

Dette tror han vil skape mindre språkforvirring.

Grønvik får støtte fra Trond Bakkevig, prost i Vestre Aker prosti i Oslo.

– Jeg er ikke så glad for at vi i liturgien sier «gjort deg til sitt barn», men vi har strevd med å finne andre gode formuleringer for det, sier Bakkevig.

LES MER: Når folkekirken våkner

Ønsket annen formulering

For tiden prøver de ut en ny dåpsliturgi i Vestre Aker prosti. Også der bruker de ordene «gjort deg til sitt barn», selv om Bakkevig helst hadde ønsket seg en annen formulering. Den alternative liturgien skal evalueres til høsten.

– Hvis alle er Guds barn, betyr det at alle er frelst?

– Nei, det er det Gud som ordner opp i, og det har ikke jeg noe svar på.

– Men det lurer nok folk på.

– Det er derfor jeg synes formuleringen «Guds barn» er veldig uheldig. Den roter sammen frelse og skapelse. Jeg ønsker å formidle det sentrale i dåpen: At vi får fellesskap med Jesus.

Tidligere biskop i Nidaros, Finn Wagle, var frem til 2008 leder for nemnda som blant annet jobbet med å lage dagens dåps­liturgi. Kirkemøtet vedtok i 2011 den ­endelige liturgien, etter en lengre høringsprosess.

Han er komfortabel med dagens formulering som sier at «Den allmektige Gud har nå gitt deg sin Hellige ånd, gjort deg til sitt barn (...)».

LES MER: Slik vil kirken få flere til døpefonten

Guds barn

– Er alle spedbarn Guds barn, Wagle?

– Både og.

Han utdyper svaret med at ­Bibelen snakker om Guds barn på to måter: For det første er Gud far til alle barn. Men alle fødes til et liv som fører med seg synd og død, i dåpen skjer det en avgjørende forandring.

– I dåpen fødes vi til et nytt liv, eller «når frem til vår ­bestemmelse som Guds barn», sier Wagle.

– Hva er det å være Guds barn?

– Det er å leve med tryggheten av å være i Guds favn, sier Wagle.

LES MER: Biskop forsvarer dåpsreklame

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter