Nyheter

Ulf Ekman tar selvkritikk og beklager

Ulf Ekman innrømmer at enkeltmennesker er blitt dårlig behandlet i Livets Ord, men tar ikke til seg all kritikk som er reist mot menigheten han ledet.

«Til hver eneste person som har blitt feilbehandlet vil jeg si at det er jeg oppriktig lei meg for og jeg vil be om forlatelse», skriver Ulf Ekman, tidligere pastor og grunnlegger av menigheten Livets Ord.

I fjor høst ga han ut boken Memoarer, I medvind och motvind, 1983-1994 på Livets Ords eget forlag. Dette er bind to av hans memoarer der pastoren forteller om de første ti årene i trosmenighetens til tider turbulente historie.

LES MER: Kritiserer Ulf Ekmans stille utmarsj

9. mars i år smalt nyheten om at Ekman, trosbevegelsens gallionsfigur i Norden de siste 30 årene, sammen med kona konverterer til Den katolske kirke. Ekman sier selv at det skal være «lengselen etter kristen enhet» som har ledet fram til den kontroversielle avgjørelse. Tilbake sitter tusenvis av forvirrede mennesker.

Isfront. Ulf Ekman er vant til turbulens. I sine memoarer beskriver han «isfronten» som både han personlig og menigheten opplevde fra mennesker, medier, samfunn og andre kristne periodevis de første årene. Han skriver at hetsen mot Livets Ord «gikk mot sitt klimaks da en bombe gikk av i kirkens foaje 10. mars 1990».

LES MER: Alle vl.no-sakene om Ulf Ekman finner du her

Ingen kom til skade, ettersom bomben eksploderte på natten, men det som skjedde skapte en motreaksjon og en sympatibølge, mener Ekman. Han takket nei til politiets tilbud om livvakter, ettersom englevakt «var nok og mer effektivt». De skyldige ble aldri tatt, men menigheten fikk «en ny og større foajé som passet oss enda bedre». I 1991 eksploderte enda en bombe, denne gangen i postkassen til Ekman.

Svartmaling. I kapittelet Motstand og mediestyr forsøker Ekman å forklare omstendighetene og bakgrunnen til angrepene som kom «både fra profane og en del andre kristne. Sektstemplingsmekanismen var snart i full gang».

LES MER: Ulf Ekman skværet opp bak lukkede dører

Han beskriver medias måte å behandle Livets Ord på som «alle disse år av svartmaling og hån». Ekman mener det til tider gikk så langt at man kan snakke om «grov mobbing og ren religionsforfølgelse».

Dette kanaliserte seg ut i nærmiljø, Sverige og hele Norden gjennom «sterk kritikk fra ledere i både statskirken og frikirker. Det spredte seg raskt til profane medier gjennom artikler i kristen presse og det drøyde ikke lenge før vi var fritt vilt».

Sekularisering. Hva gikk så kritikken ut på? Ekman lister opp en rekke årsaker som han kommenterer. Den generelle kritikken fra samfunnet mener han handlet om Livets Ords tydelige framtoning som «provoserte et samfunn som på denne tiden var sterkt påvirket av et sekulariseringsprogram». Spesielt ubehaglig var det da profane medier fikk «drahjelp og hentet sine argumenter fra kristne som tok avstand fra oss».

LES MER: 'Den katolske kirke har det mest fullkomne uttrykket for kristen enhet'

Kritikken fra kirkelig hold deler Ekman opp i sju områder:

* Bibelens pålitelighet og de grunnleggende klassiske dogmene.

* Det åndelige livet, de åndelige gavenes plass og praksis.

* Deler av trosundervisningens innhold.

* Penger og forkynnelse om økonomi.

* Lederskapsstil og forsamlingsmodell.

* Politisk innblanding.

* Møtestil, kultur og organisering.

Forvrengt. Kritikken materialiserte seg i beskyldninger om hjernevasking, fysisk avstraffelse av barn, kontroll og det Ekman mener var «veldig overdrevne rapporter om såkalte avhoppere og mennesker som mente de hadde blitt dårlig behandlet».

SE VIDEO: Her tar Ulf Ekman farvel med Livets Ord

Ekman beskriver atmosfæren i Uppsala da det stormet som verst som «forgiftet». Dels innrømmer han at det hadde vært situasjoner der de hadde handlet feil, men dels florerte det løgner og usanne rykter.

En dokumentar om Livets Ord ble vist på Sveriges Television. Ekman og menigheten åpnet dørene og håpet den ville gi et «sannere» bilde. «Så feil vi tok!» Ekman mener reportasjen bevisst forvrengte bildet av kirken og «de dagene de var hos oss intervjuet han for eksempel aldri meg». Det verste, ifølge memoarene, var «at man i programmet påstod at vi foraktet syke og handikappede. Dette var et slag under beltet».

Isolasjon. På tross av det «iskalde» miljøet i Uppsala, fortsatte medlemmer av menigheten å arrangere gatemøter i sentrum. Ekman erkjenner at de ikke alltid gjorde ting riktig. Han skriver: «Men jeg opplevde, ikke minst fra visse kristne journalister og forkynnere, at deres utgangspunkt var at vi overhodet ikke hadde rett, på noe punkt. Alt var feil.»

LES MER: Pavekritikeren blir katolikk

Dette medførte en isolering av menigheten. Både utenfra, men «som vi naturligvis også bidro til. Ikke minst fordi det føltes helt meningsløst å forsøke å forklare.»

Selv om han innrømmer visse eksempler på umodenhet og feilgrep i løpet av 80-tallet, så vil Ekman beskrive perioden som «en herlig og viktig tid for oss, som jeg ikke skammer meg over».

Sykdom. Det var påstandene om «at vi foraktet syke og svake» som var den anklagen som falt Ekman tyngst om hjertet. Han mener dette var en ubegrunnet anklage som også fremkalte dyp indignasjon hos allmennheten. «Det er så ubehaglig og absurd (…) både syke og handikappede mennesker har trivdes hos oss».

I slutten av memoarene skriver pastoren: «Vi verken kan eller vil fraskrive oss våre feiltrinn, både de mindre og mer alvorlige. Det finnes tilfeller der mennesker har blitt feilbehandlet.» Disse ber han om tilgivelse. «Det er ingen tvil om at vi i visse situasjoner handlet galt og enkelte mennesker fikk lide».

Men Ekman vil også «av hele sitt hjerte» tilgi dem som har «forvridd sannheten, utnyttet medier og andre kanaler for å ta oss på en destruktiv måte».

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter