Nyheter

Tror Hanvold kan selge gråstein som gull

Retorikk-ekspert fikk ståpels av å se Jan Hanvolds NRK-intervju.

– Sjelden har jeg hatt det så morsomt når jeg har sett et innslag på TV. Jeg ble imponert samtidig som jeg fikk ståpels. Og det kan du sitere meg på, sier Kjell Terje Ringdal, førstelektor i retorikk ved Markedshøyskolen i Oslo.

Han snakker om NRKs intervju med TV Visjon Norge-gründer Jan Hanvold mandag kveld.

Her ble Hanvold konfrontert med at TV-kanalen han leder angivelig tilbyr seerne velsignelser og mirakler mot betaling. Blant annet uttalte en pastor som gjestet studioet at ved å gi 40.000, 60.000, eller 80.000 kroner «vil Herrens velsignelse komme over hele din familie».

LES MER: Betaling for mirakler og Guds velsignelse kan være ulovlig

Følelser først

«I Bibelen står det at den som sår rikelig skal høste med rik velsignelse. Vi henvender oss til våre seere og de skjønner den bibelske terminologien. Vi prøver ikke å manipulere noen», uttalte direktør Jan Hanvold til NRK.

Retorikkekspert Ringdal mener Hanvold forsvarte en «dårlig sak» både «offensivt, trygt og med galskap i elegansen».

Magne Lerø, teolog og redaktør i Ukeavisen Ledelse, er sikker på at det sitter folk der ute som tror det er mulig å kjøpe seg velsignelser etter å ha fulgt med på Visjon Norge.

– Det er nok noen naive og troskyldige sjeler som tror dette. Visjon Norge appellerer til følelsene og får folk til å ta avgjørelser på emosjonelt grunnlag, ikke rasjonelt, sier han.

Følg oss på Facebook og Twitter!

«Crazy sjarm»

Jan Hanvold har en lønn på 1,8 millioner kroner i året. I 2013 kom drøyt 700.000 fra jobben som sjef i TV Visjon Norge. NRK-journalisten spurte Hanvold hvorfor han er så opptatt av penger.

«Jeg er opptatt av å tjene mest mulig penger slik at jeg kan velsigne den fattige kommunen min Nedre Eiker med 800.000 i skatt. Jesus sier det klart og tydelig: Gi keiseren det som keiseren er og Gud det som Gud er», svarte Hanvold.

– Hanvold evnet på en bisarr måte å forsvare 1,8 millioner i lønn. Selv spørsmål fra en journalist med dårlig skjult skepsis håndterte han med en crazy sjarm, kommenterer Ringdal.

LES MER: Visjon Norge ba om gave på 2 mill. av 80-åring

TV best

I et tidligere intervju med NRK uttaler Hanvold at han drømmer om «å nå ut med evangeliet om Jesus Kristus slik at så mange som mulig kan bli reddet for evigheten».

– La oss gjøre et tankeeksperiment. Du får 100 millioner kroner i året for å spre det glade budskap. Ville du brukt samme strategi som Hanvold?

– Som kommunikator ville jeg helt klart gått på TV. Pornobransjen og den religiøse bransjen er spesielt flinke til å ta i bruk nye kanaler. TV når ut til veldig mange på en relativt kostnadseffektiv måte. Jeg tror denne kommunikasjonsformen får tommel opp fra Gud. Det er mye mer effektivt enn å banke på dører, sier Ringdal.

Sosiale medier er kjappe og når veldig mange, men Ringdal beskriver disse som grunne steder der budskapet fort blir glemt.

– Men står man ikke i fare for å nå dem som allerede tror på budskapet?

– Det finnes ikke noe bedre alternativ. Samtidig kunne man risikert å være enda smalere og nådd kun troende.

Ringdal tror Visjon Norge når mennesker som ligger i randsonen og som allerede er nysgjerrige på budskapet.

LES MER: Ekman kastet ut av Visjon Norge

– Se til Svartdahl

Mange Lerø mener Visjon Norge først og fremst lager programmer for dem som allerede har en tro, men som har definert seg ut av samfunnet og ikke føler seg hjemme hverken i det politisk korrekte eller i den kulturelle settingen.

– Men formen fungerer ikke for «å frelse landet», sier han.

Han mener Hanvold bruker en gammel kommunikasjonsform som de fleste andre kristne miljøer har forlatt.

– Det er ikke mange nå som tror at bare man sprer budskapet til flest mulig så oppnår man det man vil, sier Lerø.

Lerø oppfordrer Hanvold til å snakke med Egil Svartdahl. TV Inter, som lagde programmene med TV-pastoren, var i utgangspunktet definert som en smal og sær kanal.

– Men de viste at det faktisk er mulig å kommunisere med folk flest, sier Lerø.

LES MER: Visjon Norge gikk med underskudd

Ikke samme sak

– Hvor effektiv er Hanvolds evangeliseringsmåte?

– For å få folk til å tro, er det mer effektivt å inkludere folk i et fellesskap. Det er dette som bygger menigheter. Men en slik fremgangsmåte har jo ikke samme appell på givere. Hva som er best for å spre det kristne budskapet, er noe helt annet enn hva som skaffer givere, sier Lerø.

Gir mer med Hanvold

– Kanalen har en omsetning på rundt 100 millioner kroner i året, hovedsakelig penger fra givere. Går dette ut over givertjenesten i tradisjonelle kirkesamfunn?

– Jeg tror ikke vi automatisk kan konkludere slik. Hanvold får noen til å gi mer – andre er ikke i stand til å ha den sammen appellen som ham, sier Lerø.

Vårt Land har ikke lyktes i å komme i kontakt med Jan Hanvold.

LES MER: Gavemillionene ruller inn til Visjon Norge

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter