Nyheter

Rister på hodet over protestflom mot kirkens adventskampanje

Biskop Sommerfeldt mener kirkens sterkt kritiserte advents-kampanje har vært vellykket.

– Kampanjen har så langt nådd målet og hatt en stoppeffekt. Folk spør «hva er dette her?». Dermed har den fått godt fram flere temaer som er sentrale for kirken, sier Atle Sommerfeldt, biskop i Borg.

Avsky. Den norske kirkes kampanje har vekket avsky hos mange siden den ble lansert 1. desember. Kritikken har haglet mot nettstedet perfektjul.no, og ord som smakløst og lavmål har blitt brukt om PR-stuntet. Blant dem som protesterer mest høylytt er Sommerfeldts kollega, biskop Solveig Fiske, som krever at kampanjen stanses.

Kirkerådets mål har vært å presentere et «ironisk blikk på jula» – i den hensikt at folk stopper opp og tenker.

– Nok med seg selv. – Hvordan klarer vi å kommuniserer julens budskap til folk som er verdens rikeste og som i økende grad har nok med seg selv? spør Borg-biskopen retorisk og mener PR-stuntet langt på vei har klart dette.

Biskopen får støtte fra Geir Møller, leder i Kirkeansatte, en fagforening for kirketjenere, kirkeverger, klokkere, menighetssekretær, kontoransatte og organister/kantorer.

– Endelig en kampanje med futt i. All medieomtalen rundt kampanjen har jo bare økt interessen. Jeg skjønner ikke at noen kan hisse seg opp over dette.

Han mener at flere har etterlyst mer reklame fra kirken.

– Når den så kommer, er vi straks negative. Det er positivt at kirken prøver å få medlemmene sine engasjert og i tale. Litt ironi må vi tåle, sier han.

– Hvor vil grensen for hvilke virkemidler man kan bruke, Møller?

– Grensen hadde vært krysset dersom kampanjen gjorde narr av andres tro, deres samvittighet eller såret mennesker.

Han mener at kampanjen der man blant annet ironisk spør «Au pairen - Hvor gjør du av henne på julaften?» eller «Får du det ikke perfekt nok? Føler du deg ensom og forlatt i julens kjas og mas? Få hjelp her» ikke rammes av dette.

– Vi må tåle dette. Vi trenger å bli oppmerksom på dette med press om en perfekt jul. Jeg er overrasket over at så mange er imot. Det har blitt en slags stemningsbølge der folk protesterer uten at de har tenkt skikkelig over dette. Vi må vente litt og se hvordan kampanjen utvikler seg før vi dømmer det nord og ned, sier Møller.

Mange på nettsiden. Sterke krefter i Den norske kirke vil derimot ha bråstopp for kampanjen, noe de på en måte fikk oppfylt i går.

– I går var 16.200 inne på siden. I dag var det så mange at siden ikke tålte trafikken og sluttet å fungere, sier kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet, Trude Evenshaug.

– Har dere fått flest negative eller positive reaksjoner?

– Det er mange kirkelige ansatte som er kritiske og de har i en koordinert aksjon sendt e-post til oss. Og så er det noen som er begeistret. Om det er flest negative eller positive reaksjoner kommer an på hvordan du måler, sier hun.

Også en underskriftskampanje er satt i gang, og i går hadde nærmere 100 personer skrevet under på nettsiden opprop.net for at Kirkerådet skulle avslutte kampanjen.

– For negativt. Det er ikke trosopplærer i en menighet i Oslo, Anders Møller-Stray, enig i.

– Jeg synes at mange har møtt kampanjen med i overkant mye motvilje. Dagens innlegg var veldig fint, sier han, og viser til en tekst der skuespiller Henriette Steenstrup skriver om skyhøye juleforventninger som ikke blir oppfylt.

Han har ennå ikke registrert at noen er rammet av ironien.

– Det er mange som er bekymret for hvordan andre vil tolke kampanjen og det ironiske budskapet som har blitt presentert. Men jeg har ikke sett folk som selv har mistolket budskapet, bortsett fra nettavisene som siterte pressemeldingen fra kirken uten å forstå ironien, sier han.

Trosopplæreren mener blesten i media kan komme godt med.

– Mange flere ser på siden og dersom det kommer mange gode publikasjoner der så ville det vært kjempefint for kirken. Vi må gi dette litt tid, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter