Nyheter

Reagerer på jøde-anklager

– Jødene drepte Guds sønn, skriver prest i julehilsen til menigheten. – Jeg blir sint, svarer Ervin Kohn.

«Det går mot jul i Palestina også. Slik det gjør det hos oss. Palestina, landet hvor vår tro hadde sin begynnelse. Der tidsregningen ble satt til år null», skriver Olav Vikse, vikarprest i Arna menighet i Bergen, før han fortsetter:

«Frem til da hadde folket aldri gjort slik Gud ønsket (...) De gikk rundt gullkalven, de kombinerte urett og gudstjenester, de trødde fattigfolk ned, snøt på målet. Og drepte Guds sønn».

LES OGSÅ: – Storhaug misbruker jødehatet i kamp mot islam

Blir sint

Menighetsbladet er sendt til flere tusen husstander i Arna og Ytre Arna i Bergen kommune.

– Det er overraskende og rart at en prest i Den norske kirke kan skrive noe sånt. Jeg blir sint, sier Ervin Kohn, leder og forstander i Det Mosaiske Trossamfunn.

Han mener Vikse presenterer gamle, antijudaistiske forestillinger om at jødene som folk har felles ansvar for korsfestelsen.

– Beskyldningene om at vi drepte Guds sønn har vært årsaken til forfølgelsen av jøder i Europa igjennom hundrevis av år, sier forstanderen, som har lest hele julestykket.

– Er denne teksten antisemittisk?

– Ja. Den klassiske antijudaismen er fundert på akkurat denne forestillingen. Svært mange jøder er drept med begrunnelsen om at jødene tok livet Jesus, sier Kohn.

Vil ikke kommentere

Vike vil ikke uttale seg om innlegget, men henviser til ansvarlig redaktør for menighetsbladet i Åsane og Arna prosti, Magne Fonn Hafskor.

Han understreket at innlegget er Olav Vikses personlige mening, men «ser ikke noe i denne teksten som ikke kan settes på trykk».

– Vikse skriver for eksempel: «De gikk rundt gullkalven, de kombinerte urett og gudstjenester, de trødde fattigfolk ned, snøt på målet. Og drepte Guds sønn». Er dette et forsøk på å sverte jødene?

– Dette har han hentet fra bibelhistorien. Jeg oppfatter ikke det som å sverte jødene, sier Hafskor.

– Er det greit å gi jødene skylden for at de drepte Jesus?

– Nei, det er ikke greit. Slik jeg forstår det har det heller aldri vært i Vikse sine tanker, sier han.

– Men han skriver at de drepte Guds sønn.

– Historisk var det jøder, sammen med den romerske overmakten, som krevde at Jesus skulle korsfestes. Men det betyr ikke at han holder jødene kollektivt ansvarlig for drapet på Jesus. Den slutningen ser ikke jeg, sier Hafskor.

LES OGSÅ: – Flytter fra jødehat

– Lar kristne i stikken

I en mailutveksling Vårt Land har fått tilgang til fra Med Israel for fred (MIFF) svarer Vikse en leser som reagerer på artikkelen.

«Jeg syns det er en skam at vi lar kristne i stikken mens vi går i forsvar for Jesu drapsmenn», skriver Vikse med henvisning til kristne palestinere.

– Veldig uheldig

Bjørn Helge Sandvei, førstelektor emeritus ved Det teologiske Menighetsfakultet (MF) er uenig i påstanden om at jødene drepte Jesus.

– Etter mitt skjønn er det ikke riktig å hevde dette. Jesus ble overlevert til romerne og fikk dødsdommen etter romersk rett, sier Sandvei, som også er tidligere informasjonsleder i Den norske Israelsmisjon.

Han mener utsagn av denne typen er «veldig uheldig», og at en slik forståelse har ført til forfølgelse av jøder.

– Det er en historie fra Frankrike i middelalderen som forteller om en tradisjon i påsken hvor kristne førte en jøde inn i menigheten og slo ham som «takk for sist». Det fortelles at en jøde fikk et så hardt slag at han døde av det.

LES OGSÅ: «'Jøde' og 'jødesvin' er vel ikke noe verre enn andre skjellsord, sa en lærer til meg»

– Jeg drepte Jesus

Den tidligere førstelektoren mener det blir en «veldig misforståelse» å snakke om jødene som Jesu drapsmenn.

– Samledikteren Thomas Kingo snur det hele på hodet: At Jesus døde var for min skyld, det var jeg som drepte ham, sier Sandvei og siterer: «Mine synder dommen skrev og deg hen til døden rev».

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter