Nyheter

Profeti-Hartley returnerer til Oasestevnet

Omstridt taler melder sin ankomst i Fredrikstad i juli. Har nye profetier om Norge, Hellas og skjebnesvangre valg med i bagasjen.

I fjor vekket amerikaneren Bob Hartley oppsikt med sine profetier om Norge som han la frem under Oases sommerstevne i Skien.

Nå vender Hartley tilbake til Norge. Nærmere bestemt på Oase-stevnet i Fredrikstad 13.-18. juli. Hartley beretter selv om dette på sin hjemmeside.

LES OGSÅ: Gud sier! Slik profeterer de om Norge

Omstridt. Vårt Land rettet i fjor søkelyset mot profetiene som Hartley og andre spredte om Norge. På en landsomfattende turné før jul så Oase-ledelsen seg nødt til å forklare Hartleys budskap om at hele Norge skulle bli frelst på én dag, samt trusler om krig.

Først rykket privatpersoner ut og reagerte mot at Hartley ble overlatt taleplattformen. Deretter oppsto en betent sak for Oase-ledelsen da det ble kjent at Hartley hadde hatt visjoner om navngitte kristne businessmenn som var truet av «fienden». Disse fryktet for sitt omdømme, og avisen Norge Idag gikk med på å fjerne en artikkel som lett linket de aktuelle businessmennene opp til Hartleys profetier.

Tidligere Oase-ledere var imidlertid mest bekymret for at bevegelsen overbetonte profetier og helbredelse, og dermed forlot sin primære oppgave som fornyelsesbevegelse i Den norske kirke. Men Oase-ledelsen ville i fjor høst ikke avvise at Hartley var aktuell som gjest på stevnet i 2010.

Tier om Hartley.  Trass i at Hartley selv melder sin ankomst, nevnes hans navn ikke med et ord i programmet til Oases sommerstevne, slik det foreligger på nettsiden til fornyelsesbevegelsen . Her presenteres derimot talere som Elin Linde Fagerbakke, Andreas Hegertun og Berit Simonsson. Et av seminarene berører Hartleys spesialfelt profetier, men dette skal ifølge programmet ledes av Per Kjetil Farstad som driver profetskole i Kristiansand.

– Ikke i undervisningen. Hvorfor er ikke Bob Hartley annonsert i årets program, daglig leder Einar Ekerhovd?

– Bob Hartley skal ikke ha noen plass i undervisningen. Jeg snakket med ham senest i går om hvordan hans tjeneste skal brukes inn i Living Room, som er vårt bønnested med kontinuerlig bønn. Hans anliggender er ikke profetier, men hvordan man skal leve et liv i tilbedelse og sette Gud først.

Ekerhovd opplyser at Hartley kanskje kommer med et team av forretningsfolk, og at det er mulig han skal lede morgenbønnen i Living Room.

– Han har et budskap som han ønsker å formidle til oss i lederskapet. Han ønsker å være i miljøet, for han har et veldig sterkt kall og klar visjon for Norge.

Ønsker dere å tone ned hans deltagelse i år på grunn av reaksjonene etter fjorårets Oase?

– Vårt Land bidro til at det ble mye støy rundt Bob Hartleys budskap. Vi er ikke interessert i at budskapet hans skal drukne i mediestyr. Vi må vurdere om det har noen hensikt at Bob Hartley i det hele tatt er til stede hvis det skapes inntrykk av at han bare skaper støy, sier Ekerhovd.

– Vil dere vurdere å be han la være å komme til årets Oase?

– Nei, men det handler om hvilket rom han skal ha på Oase. Å profetere fra plattformen fungerer ikke. Men han har så mye å formidle om bønne- og håpssenter, at han vi ønsker han velkommen til å inspirere til å etablere slike sentre.

Guds bestemmelser for 2010-2020.,I et brev på sin egen nettside gir Hartley en smakebit på hva han har å berette. Han har et budskap om en håpsreformasjon, og forteller her at Gud den siste tiden har gitt ham noen bestemmelser/dekreter om hva som skal skje mellom 2010 og 2020. I følge Hartley har kirken en håpefull fremtid:

Hans Nilsen Hauge. «He showed me a royal journey that the Body of Christ is to go on together, and He called it the Royal Journey of Hope. I saw 50 million people that would go on this royal journey of hope(...)

Videre beretter han: «Everywhere it would rain, everyone would get wet with hope! I saw great hopers coming forth like Winston Churchill and Hans Nielsen Hague.»

LES OGSÅ: psykiske problemer av profetier

Norsk valgsituasjon.  Hartley sier at syv nasjoner vil oppleve krise. Den kan være såvel finansiell som politisk.

Videre sier han at Gud har vist ham tre ulike nasjons-«grupper» som i år vil få et valg: enten kan de velge slik at de får håp, ellers vil de ende i såkalt «krise nødhjelps-modus».

– Herren ga meg et bilde av et barn som vokste opp, fortsetter Hartley.

– Enten kan du oppdra barnet til håp på fremtiden, og du vil ikke behøve noen krise-inngripen senere.

Norge hører til blant nasjonene som nevnes i nasjons-«gruppene»

Magnificat, Benedictus og Nunc Dimittis. De tre kalles Maria-nasjoner, Sakarja-nasjoner og Simeon-nasjoner. Trekløveret vil nok fra mange være kjent som de tre lovsangene som finnes i Lukasevangeliet: Magnificat, Benedictus og Nunc Dimittis.

« Simeon var den som hadde dyrket nærheten til Gud slik at han så at alle løftene ville skje i det lille barnet. Maria var den som sa «jeg gjør dette i tro, men jeg forstår ikke». Og noen nasjoner vil være slike. Mens andre vil gjør det i tro og håp — og de forstår», skriver Hartley.

Mens land som Sør-Korea og New Zealand er Maria-nasjoner, er ikke bare nasjoner, men også byer og deler av Sør-Amerika og Afrika og India vil se «deres evige skjebne, håpet i kallet, og deres arverett til Gud».

Norge og Hellas. Norge er derimot en Sakarja-nasjon, sier Hartley.

«Hit kommer englene og Gud roper. Men deres skuffelser og forvirrelser fra uoppfylte forventninger virker for store for dem, og de finner det umulig å komme videre».

Nasjonene er Norge, England, Tyskland, Frankrike og Hellas.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter