Nyheter

Priset for god design

Bibelselskapet fikk Merket for god design for den nye konfirmantbibelen.

Utmerkelsen ble delt ut av Norsk Designråd onsdag. Ifølge prosjektleder Thea Mehl gis den til Norges mest innovative og modige bedriftene og designerne.

Fornyet. Konfirmantbibelen ble fornyet etter at den nye bibeloversettelsen kom i 2011. Bibelselskapet samarbeidet med ungdomsbokdesigneren Eivind Stoud Platou om den nye utgaven.

Klassiske symboler fra kirkekunsten ble brukt på en ny måte, samtidig som også nye symboler ble brukt, blant annet fra veggmaleriene Thomas Stønjum laget i Grinilunden kirke i Bærum før den ble revet.

Dødninghode. Basert på ett av disse veggmaleriene utformet Platou et omslag som ble tungt å svelge for Bibelselskapet: Et dødninghode med blomster som vokste ut av øyenhulene.

Mørk er glad for at de valgte å være vågale:

– Omslaget med dødninghodet er kanskje det ved Konfirmantbibelen som har berørt flest og sterkest. Motreaksjonene kom fra enkelte av kirkens konfirmantveiledere. Andre påpekte at de aldri før hadde har sett konfirmanter sette seg ned utenfor kirken for å bla i Konfirmantbibelen og diskutere hvilket omslag de skulle velge, sier forlagsredaktøren til pressenytt.no.

Bibelselskapet solgte i fjor 25.000 eksemplarer av den nye konfirmantbibelen. På tre måneder ble det solgt like mange konfirmantbibler enn hele året før.

Ishavskatedralen. Også Tromsøysund menighet fikk Merket for god design for det nye profilprogrammet for Ishavskatedralen. Kirken og menigheten ønsket en tydelig grafisk identitet, med blant annet egen logo.

Tromsøselskapet Tank Design ble engasjert til arbeidet, og det ble tatt utgangspunkt i det som ble definert som de viktigste elementene – det kristne korset og selve kirkebygget.

Les mer om mer disse temaene:

Morten Sjølli

Morten Sjølli

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter