Nyheter

Prester og pastorer tror ikke på bibelfortellingene

Tre av fire norske, kristne ledere tror skapelsesberetningen kun er en billedlig fortelling. Bare halvparten tror historien om Noahs ark er historisk.

– Dersom man ikke klarer å tro på Gud som skaper, forsvinner også ofte troen på Jesus som frelser i dragsuget for svært mange, mener pastor og forfatter Kåre Skuland.

I en liten undersøkelse Vårt Land har gjennomført blant 58 prester og pastorer i Norge, tar flertallet ikke Bibelens skapelseshistorie og fortellingen om Noah og syndefloden bokstavelig. Skuland tror det kan få alvorlige konsekvenser for kristne.

– Jeg har hørt at flertallet av de som har vokst opp i kristne hjem i Sverige, men som ikke lenger tror på Gud, oppga evolusjonslæren som grunn til at de ikke lenger kunne tro.

– Det er ikke et frelsesspørsmål om man skulle man ha et avvikende syn på livets tilblivelse, men for mange blir det nok allikevel det, mener Skuland.

DISKUTÈR: Er det viktig for troen at alle fortellingene i Bibelen er historisk korrekte?

Problematisk. Biskop i Bjørgvin, Halvor Nordhaug, mener et bokstavelig syn på skapelsesberetningen og syndefloden i seg selv skaper trøbbel.

– Jeg synes en del mennesker gjør det utrolig vanskelig både for seg selv og andre hvis de skal lage en motsetning mellom Bibelens skapelsesberetning og hva moderne forskning kommer fram til. Det er helt unødvendig og det gjør troen vanskelig.

Nordhaug mener vitenskapens oppgave er å beskrive hvordan verden er blitt til.

– Men den klarer ikke å forklare om verden er skapt og hvem som eventuelt har skapt verden. Hvis vitenskapen forteller oss at verden og mennesket er resultatet av en lang, lang evolusjon så er det overhodet ikke problematisk for kristen tro.

DISKUTÈR: Er det viktig for troen at alle fortellingene i Bibelen er historisk korrekte?

Fakta. Skuland mener konsekvensen av at enkelte miljøer nå har «hoppet på» evolusjonslæren påvirker hele den kristne forståelsen av menneskets fall og gjenopprettelse.

– Dersom verden og livet har utviklet seg over noen milliarder år og det har vært millioner av generasjoner med fødsel og død, da er det ikke lenger så lett å tenke at det var Adam og Evas fall som brakte døden inn i verden. Men hva er det da Jesus har gjenopprettet? Jesus som frelser får en alvorlig knekk.

– Hvordan skal vi da tenke at verden har blitt til?

– Jeg tror Gud skapte livet på jorden i løpet av seks dager, men at jorden og universet godt kan være millioner av år gammelt. Livet ble skapt for 8-10.000 år siden. Jeg tror også at alt vi finner av fossiler ikke er eldre enn 10.000 år, og ble i hovedsak dannet i forbindelse med Noahs flom.

– Du tror altså på historien om Noas ark?

– Ja, jeg tror den er fakta og at den er bakgrunnen for at 90 prosent av jordoverflaten består av sedimentære bergarter, det betyr at alt har vært under vann. Mye av det vi ser er spor etter flommen.

– Hva med deg, Nordhaug?

– Jeg tenker fortellingen om Noahs ark og syndefloden er billedlig. Den har oppstått ut ifra erfaringer av at vannflommer er ødeleggende. Det er umulig for opplyste mennesker å tro at to og to av alle dyreslag gikk inn i arken og var der i et visst antall døgn. Fortellingen er billedlig i sin natur, og det anfekter meg overhodet ikke. Det er helt umulig å ta den bokstavelig.

– Hva spiste rovdyrene i Noahs ark, Skuland?

– Det er en problemstilling jeg ikke har brukt mye tid på, men det kan jo hende at de spiste noen av de syv parene med rene dyr. Kanskje noen var i eggestadiet, puppestadiet, melkestadiet og så videre.

Skyts. – Hvor er det avgjørende punktet der utviklingslære og kristen tro må skille lag, Skuland?

– Det er forklaringen om at alt liv kommer fra en urcelle. Jeg tror at Gud skapte hvert etter sitt slag, og så har det utviklet seg litt etter litt. Jeg tror på utvikling, mikroevolusjon, men jeg tror ikke på makroevolusjon - overgang til nye arter.

Skuland er over gjennomsnittet interessert i problematikken og har blant annet skrevet boken Den svakeste dør hvor han bruker krimsjangeren til å kritisere darwinismen.

– Ofte er det vi kristne som må forsvare hvorfor det skulle finnes en skaper, men faktum er at det er mange flere ubesvarte spørsmål for en som tror på evolusjon, sier Skuland.

Han argumenterer med at dersom evolusjonslæren er rett, hvor finnes det da positive genmutasjoner?

– I 50 år har vi strålet og mutert gener hos bananfluer og man har fått 50.000 generasjoner bananfluer, men ikke én positiv mutasjon er påvist. Det blir kun de samme kroppsdelene som man kanskje får dobbelt sett av eller mister helt, men du får ikke noe nytt, for mutasjoner gir ingen ny informasjon. Hele motorikken i evolusjonslæren er bare en fantasi.

Slutninger. – Er det ikke problematisk at vi stammer fra apene, Nordhaug?

– Alt liv stammer fra elementære mikroorganismer i havet, det er jo «verre» enn apene sånn sett. Alt liv henger sammen med alt og vi er genetisk og biologisk i slekt med både aper og resten av dyreriket.

Biskopen mener det er gale vitenskapelige slutninger som skaper trøbbel.

– «Mennesket er jo bare en apeart og derfor er det ikke noen forskjell på menneskeverd og dyreverd». Det er en type slutning som kristen tro ikke kan følge. Bibelen er tydelig på at menneskeverdet er noe særskilt. Selv om mennesket har blitt til gjennom en lang evolusjon så er det en fundamental forskjell mellom et menneske og en sjimpanse. Mennesket er en egen art som har Guds stempel i pannen på en helt særlig måte ved at det er skapt i Guds bilde. Dette forholdet handler imidlertid mindre om biologi og mer om teologi.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter