Nyheter

– Ottosen leser Bibelen uten forstand

I sin nye bok tar MF-professor Jan Olav Henriksen et kraftig oppgjør med Espen Ottosens etikk.

Den markante informasjonslederen i Norsk Luthersk Misjonssamband tar ikke hensyn til den svake part etter et samlivsbrudd, mener Henriksen. Å avvise gjengifte etter skilsmisse bastant, er hjerterått og ubibelsk, ifølge professoren i religionsfilosofi ved Menighetsfakultetet.

LES OGSÅ: Ottosen: Oppleves hjerterått å si nei til gjengifte

«Å lese Bibelen utenfor forstand og kontekst på denne måten leder nettopp til en hjerterå etikk», skriver Henriksen i sin nye bok Religion – mellom troens isolasjon og uvitenhetens forakt.

Ottosen svarer med å kalle Henriksens mangel på bibelhenvisninger «bekymringsfull», og hans argumentasjon «klassisk liberal».

Fundamentalisme. Henriksen bruker Espen Ottosens utspill i januar 2010 som et eksempel på det han mener er fundamentalisme i etiske spørsmål. Ottosen uttalte da «å si nei til gjengifte oppleves hjerterått». Men både han og Misjonssambandet sa likevel «absolutt nei til gjengifte».

Professoren mener at Ottosen har liten forståelse for selve poenget i Jesu undervisning: å verne om den svake part i et samliv.

«Satt på spissen blir derfor Ottosens teologi et uttrykk for at han mener bokstavene er viktigere enn menneskene de handler om», skriver Henriksen. Han mener at dersom Bibelen «skal adlydes blindt og vilkårlig på denne måten», skal man ikke undres over at respekten for kirkens etiske undervisning er i ferd med å forsvinne i offentligheten.

Henriksen mener at Ottosen har oversett kunnskapen han har fått i sin teologiutdannelse. Når Jesus avviser at man skal gifte seg etter skilsmisse, er det sett i lys av en svært liberal skilsmissepraksis på mennenes premisser, skriver Henriksen. Ble ikke kona gravid, var hun ulydig eller en dårlig kokk, kunne det være grunn god nok til å sende henne fra seg.

Avviser. – Hvorfor leser du ikke Jesu ord i lys av en svært liberal skilsmissepraksis hvor man kunne sende fra seg koner som ikke var gode kokker, Ottosen?

– Jeg er klar over at Jesus talte inn i en liberal skilsmissepraksis. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Jesu ord, som fremstår som prinsipielle og tidløse, ikke skal tas på alvor for vår tid.

Ottosen sier han har forståelse for at andre konservative teologer åpner for gjengifte i visse situasjoner.

– Men de argumenterer helt annerledes enn Henriksen. Han har skrevet fem-seks sider om dette, men nevner ikke ett eneste bibelvers. Det er bekymringsfullt, sier Ottosen.

– Det er hans posisjon jeg omtaler, ikke Bibelen, sier Henriksen.

– Burde du ikke underbygge dine konklusjoner med bibelvers?

– Argumenter i etiske spørsmål blir ikke sterkere eller svakere etter hvor mange bibelvers man kan anføre. Det som først og fremst gjør en sak sterkere, er om det som sies hjelper folk å leve et godt og sant liv.

På verdidebatt.no skriver Ottosen i dag et innlegg der han konkluderer:

«En slik tenkning gjør at jeg mener det er gode grunner for å hevde at Henriksen argumenterer som en svært liberal teolog. Det blir også tydelig når han hevder at kristen etikk ikke skal måles etter «hvor mange bibelvers man kan anføre» men om «det som sies hjelper folk å leve et godt og sant liv». Jeg synes Henriksen står i fare for å forkaste Bibelens relevans og autoritet.»

LES HELE OPPHAVLEGE SAKEN I VÅRT LANDS PAPIRUTGAVE ONSDAG

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter