Klima

Miljøbevegelsen roser karbontungt kirkemøte

Å fly 2.800 mennesker til Sør-Korea gir utslipp tilsvarende mer enn 3.000 biler i ett år. En bagatell dersom kirken går foran i klimakampen, mener Framtiden i våre hender.

BUSAN, SØR-KOREA: – Verden blir stadig mindre i den forstand at alle klodens innbyggere blir mer og mer avhengige av hva som skjer i andre land og verdensdeler, sier Arild Hermstad, leder i organisasjonen Framtiden i våre hender, til Vårt Land.

– Da er det viktig at store og viktige organisasjoner møtes og diskuterer disse globale utfordringene. I siste instans kan de bare løses dersom hele verdenssamfunnet bidrar.

LES MER: Norske Olav åpnet verdens største kirkemøte

Skaperverket. Kirkenes Verdensråd (KV) arrangerer generalforsamling hvert sjuende år, og nærmere 2.800 deltakere fra hele verden er nå samlet i Busan i Sør-Korea for å vise kristen enhet og jobbe med dokumenter og uttalelser om en rekke temaer.

Ansvar for skaperverket preger både plenumssamlinger og komitémøter på konferansen, men KV har ikke beregnet klimaeffekten av alle flyreisene som trengs for å gjennomføre møtet.

– Men vi vet at den er veldig stor, erkjenner generalsekretær Olav Fykse Tveit.

– Hva tenker du om det?

– At dette arrangementet finner sted hvert sjuende eller åttende år og at det er en viktig investering. Vi må møtes iblant for at relasjonene skal være reelle, men vi kan også finne andre måter å kommunisere på.

LES MER: Biskopen har sjekket inn på Paradise hotel

30 fra Norge. Ifølge en oversikt fra KV er det registrert 2.759 deltakere på generalforsamlingen. Noen titalls av disse er fra Sør-Korea.

Den største kontingenten er fra Asia (878). På andre plass kommer Europa med 814 deltakere, hvorav om lag 30 fra Norge. Deretter følger Stillehavsområdet (462), Afrika (380), Nord-Amerika (282), Latin-Amerika (93), Midtøsten (92) og Karibia (39).

3.000 biler. På oppdrag fra Vårt Land har organisasjonen Fremtiden i våre hender regnet ut at deltakernes reiser gir et CO2-utslipp på 8.428 tonn. Dette tilsvarer gjennomsnittlig utslipp fra 3.000 biler i Norge gjennom et helt år.

Beregningen tar utgangspunkt i at alle flyr direkte, noe som bare de aller færreste gjør, slik at utslippene i virkeligheten blir en del høyere, anslagsvis 25 prosent.

VIDEO: Slik viser verdens kristne enhet og mangfold

Liv og lære. Beregningen tar også utgangspunkt i seter på turistklasse, noe som er i samsvar med virkeligheten. Businessklasse ville ha gitt nesten dobbelt så store utslipp.

Olav Fykse Tveit i KV sier han ikke frykter at utslippene sender ut signaler om at kirkelig liv og lære ikke henger sammen.

– Man må møtes av og til dersom man skal være en verdensorganisasjon. Vi ser at veldig mange kirker bidrar til klimabevissthet, og vi at generalforsamlingen er en måte å forsterke dette på.

VIDEO: Erkebiskopen av Canterbury ler av overvåkningsskandalen

– Bagatell. Han får støtte fra Hermstad i Framtiden i våre hender, som synes det er bra med en kirkelig verdenskonferanse hvert sjuende år.

– Det må være en selvfølge at miljø, global oppvarming og fattigdom står høyt, helst øverst på agendaen på kirkemøtet, og at verdens kirkeledere går foran i arbeidet med å løse disse utfordringene. Om møtet bidrar til dette, mener jeg at effekten av blir positiv for klodens klima. Klimaeffekten av flyreisene blir i så fall som en bagatell å regne.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima