Nyheter

Lover ny kinoreklame for å få flere til døpefonten

Men denne gangen går ikke hovedrollen til en rapende baby.

For første gang blir færre enn 60 prosent av alle spedbarn døpt i Den norske kirke. De siste ti årene har Den norske kirke hatt en nedgang i medlemstallet på over 10 prosentpoeng, men mest dramatisk er nedgangen i antall døpte på over 18 prosentpoeng, skriver Dagen. Fortsetter utviklingen i samme tempo, vil under halvparten av alle nyfødte i 2020 bli døpt, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

– Disse tallene gjør meg sterkt bekymret, sier Andreas E. Eidsaa, kirkeverge i Sandnes.

Film som provoserte

I Stavanger bispedømme har de lenge vært oppmerksomme på de negative dåpstallene, og i fjor høst gikk startskuddet for kampanjen Aksjon dåp. Mest kjent er en mye omtalt dåpsreklame som ble sendt på kino i Rogaland, og som nå er sett av nærmere 90.000 på YouTube. Den viser en prompende og rapende baby på vei til dåpen.

Filmen fikk hard medfart, spesielt internt i kirken. Blant annet krevde sogneprest Helge Helgesen at den ble stoppet. Biskop Erling Pettersen hadde heller ikke sansen for humoren, men nektet å ta den av plakaten. «Meningsløst, useriøst og barnslig», var dommen fra en PR-ekspert.

Tema rundt middagsbordet

Selv sier initiativtaker Eidsaa at 70 prosent av tilbakemeldingene har vært positive. Han har også hørt fra foreldre som sier at nettopp kinoreklamen var det de trengte for å bestemme seg for dåp.

– Jeg har også fått vite at dåp er blitt et tema i flere familier på grunn av kinoreklamen, sier kirkevergen.

Nå lover han en oppfølger.

– Men den blir mindre kontroversiell og skal vise den vakre siden av dåpen, sier Eidsaa.

Filmen skal være klar til høsten.

Dør-til-dør-aksjon

Kirkevergen ser også andre resultater av kampanjen Aksjon håp. Flere menigheter går fra dør til dør og tilbyr nybakte foreldre en bok eller body og invitasjon til å la barnet bli døpt. Noen menigheter tilbyr utleie av dåpskjole, og bispedømmet vurderer å tilby drop-in-dåp.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Men først og fremst er Aksjon dåp en intern kampanje, understreker kirkevergen.

– I vår region har mange i kirken tenkt at dåpstallene er mye høyere enn det de virkelig er. Med kampanjen ønsker vi å vekke menighetene til å innse realiteten, for deretter å tenke på konkrete tiltak, sier Eidsaa.

Han understreker at dette er et langsiktig arbeid og at det vil ta tid før det får utslag statistisk.

– De ferske dåpstallene bekrefter at vi må jobbe enda hardere for å være relevante for folk i 2015 og møte dem der de er, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter