Nyheter

Judas fra Lillestrøm

Tom Nordlie har trent så mange lag at han er «Judas» for flertallet av norske supporterklubber.

– Jeg forsøker å tenke at de som kommer med slike tilrop ikke angriper meg som person, men den rollen jeg har. Derfor går det ikke veldig inn på meg at noen kaller meg Judas, sier Tom Nordlie.

Dødssynden. For mange har Tom Nordlie begått selve dødssynden – han har vært trener for erkefiendene Lillestrøm og Vålerenga. Tonen mellom de to klubbenes supportere er langt ifra preget av hjertelighet. At en trener med Lillestrøm-bakgrunn kan komme seg til å lede Vålerenga er forræderi på høyt plan.

– Jeg er egentlig blitt vant til å få en del skjellsord slengt etter meg. Men det er jo en uting av fotballsupportere skal miste folkeskikken når de kommer inn på en tribune.

– Svir Judas mer enn et annet skjellsord?

– Nei, eller kanskje jo. Når vi tenker på hva Judas gjorde mot Jesus, så er det ganske grovt. Men i perioder har det nok vært mer sårende at folk har ropt «feiten» eller «Keiko» etter meg.

Mange «judaser». For Kanarifansen, som er supporterklubben til Lillestrøm Sportsklubb, er Tom Nordlie bare en av mange «judaser».

– At Tom Nordlie også trente Vålerenga, regner jeg som en parentes. Når vi kaller noen for Judas, er det stort sett spillere vi tenker på, sier Kenneth Kvebek, som er talsmann for Kanarifansen.

– Den siste som har fått Judas-stempelet var 21 år gamle Fredrik Guldbrandsen som gikk til Molde. Må alle spillerne som forlater klubben regne med det stemplet?

– Når det gjelder Fredrik Guldbrandsen, var det noen få som kalte ham Judas. Det var ganske mange som ikke ropte det. Den som vi først og fremst kaller Judas, er André Bergdølmo. Historien om da han gikk til Rosenborg er direkte ufin.

– Planlegger supporterklubben bruk av slike skjellsord, eller er det noe som dukker opp i kampens hete?

– Det er ikke slik at styret i supporterklubben sitter og vedtar hva vi skal rope når vi er på kamper. Når noen begynner å bruke ord og betegnelser skjer det stort sett på tribunen, sier Kenneth Kvebek.

LES OGSÅ: Vet hvorfor Judas bedro Jesus

Vanlig skjellsord. Språkforsker Sylfest Lomheim står den bibelske delen av boka bak boka Adam og Eros - en bok som ord og uttrykk i Bibelen og mytologien.

– I europeisk sammenheng og innenfor den kristne kulturkretsen er Judas et vanlig skjellsord. Folk kjenner til at han svek Jesus. Derfor blir navnet brukt som en betegnelse på dem som sviker eller forråder, sier Lomheim, som oppfatter Judas som et forholdsvis grovt skjellsord.

– Den som blir kalt for en Judas, har gjort en handling som blir oppfattet som svært dramatisk. Et annet bibelsk navn som også blir brukt som en negativ betegnelse, er Laban. Men det er ikke så grovt. En «laban» er mer en doven småskurk, mens Judas er en forræder av verste merke, sier Lomheim, som i boka skriver at den som kalles for en Judas er en som har tatt imot «skammelige blodpenger».

LES OGSÅ: Kjære Judas!

Forsvarstale. Sylfest Lomheim fremfører imidlertid også noe som kan oppfattes som en forsvarstale for Judas. Han mener at motivene til han som forrådte Jesus kanskje ikke var så dårlige som mange i ettertid har ment.

«Men mangt tyder på at han var ein idealist som ikkje søkte materiell vinning. ‘Judas-pengar’ har vorte eit uttrykk for simpel betaling for nedrig svik. Truleg høver det dårleg. Den ulukkelege læresveinen Judas kasta pengane inn i templet før han gjekk og hengde seg. Han hadde altså vilja alt annleis. Kan henda ønskte Judas Meisteren sin alt vel i ein konfrontasjon han vona burde og skulle koma? Me veit ikkje», skriver Lomheim.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter