Nyheter

– Ikke lurt å lære barn at Noahs ark er en historisk fortelling

Søndagsskolelærer Henrik Syse advarer mot 'julenisseproblem'.

– De oppdager at «dette stemmer jo ikke», og så slutter de å tro på Gud slik de slutter å tro på julenissen, sier Syse.

I går publiserte Vårt Land svarene etter en spørrerunde blant norske prester og pastorer. Her svarer tre av fire at de tror skapelsesberetningen kun er en billedlig fortelling. Halvparten tror historien om Noahs ark er historisk.

– Jeg trodde faktisk ikke det var på langt nær så mange. At mange tar Bibelen på alvor, er jeg selvsagt bare glad for. Det er det sentrale, ikke om alle fortellingene er bokstavelige gjengivelser av historiske hendelser, sier filosofen Henrik Syse, som er søndagsskolelærer i Den norske kirke.

LES MER: Prester og pastorer tror ikke på bibelfortellingene

Kunstig. – En del av tekstene i Det gamle testamentet, som skapelsesberetningen og Noahs ark, er ikke ment som bokstavelig naturvitenskapelige fortellinger. At man skal mene det i dag, virker underlig på meg, fordi det skaper konflikter og motsetninger mellom naturvitenskap og Bibelen. Det blir en kunstig konflikt som jeg hadde håpet vi gjorde oss ferdige med for mange år siden, mener Syse.

– Hva formidler du når du lærer barna disse historiene i søndagsskolen?

– Jeg legger disse bibelske fortellingene frem for barna og forsøker å vise at Gud har en hensikt med våre liv og ønsker noe for vår verden, men jeg forklarer at det ikke er sikkert at det har skjedd nøyaktig på den måten. Jeg problematiserer ikke fortellingene utover det, fordi skapelsesberetningen og fortellingen om Noahs ark er sterke fortellinger og uansett viktige å kjenne til.

LES MER:MF-rektor: Ingen motsetning mellom vitenskapen og Bibelen

Historisitet. Programsjef i Søndagsskolen, Odd Ketil Sæbø , mener han jobber for en bibeltro organisasjon.

– Men vi går ikke inn og gir veldig klare retningslinjer til våre ledere om hvor mytologisk disse historiene skal tolkes.

Han mener skapelsesfortellingen og historien om storflommen er viktige, teologiske fortellinger som sier noe sant om skapelse, Gud og mennesket.

– Men vi legger ikke stor vekt på historisiteten om sju skapelsesdager, som man gjorde før.

– Hva sier du om barna spør om dette er sant?

– Da ville jeg sagt at jeg tror det er sant at Gud har skapt mennesket og at det har skjedd over tid, men at vi kanskje ikke kan vite helt sikkert om sju dager gjenspeiler det vi forstår med sju dager i dag. Jeg ville sagt at jeg tror Noah er en historisk person og at jeg tror det har skjedd noe som blir gjenfortalt som storflommen. Jeg er åpen for at fortellingene har en viss mytologisk karakter, sier Sæbø.

DISKUTÈR: Er det viktig for troen at alle fortellingene i Bibelen er historisk korrekte?

Julenisseproblem. Henrik Syse sier han pleier å minne barna om at mye av det som står i Det gamle testamentet, er historiske fortellinger.

– Vi vet ikke i dag, så lang tid etter, hva som er nøyaktig historisk og hva som er mer bildefortellinger, men de er viktige for oss uansett. Det har ikke barna vanskelig for å gripe, og de litt eldre synes det er fint å få dette på plass. Da slipper de å sitte i biologitimen på skolen og oppleve at «her er det noe rart».

– Hva blir utfordringen for barn som lærer at dette er historiske fakta?

– For en del blir dette noe de opplever som en underlighet når de lærer andre ting på skolen. Jeg ser et potensielt problem som jeg kaller «julenisseproblemet»: De oppdager at «dette stemmer jo ikke», og så slutter de å tro på Gud slik de slutter å tro på julenissen. Det er farlig, sier Syse.

– Vi må kunne fortelle om Bibelen på en ærlig og ordentlig måte, og en måte som er i overensstemmelse med det naturvitenskapen vet om verden i dag, men som samtidig holder frem Guds ord som sannhet. Da tror jeg vi kommer nærmere Bibelens egentlige mening.

DISKUTÈR: Er det viktig for troen at alle fortellingene i Bibelen er historisk korrekte?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter