Nyheter

Her er folkets favoritter

Bare bibliotek og barnehager har bedre «brukertilfredshet» enn Den norske kirke, men kirkeministeren advarer mot å tro på ytterligere fremgang.

Jevnlig undersøker Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet hvor tilfredse landets innbyggere er med de offentlige institusjonene. Undersøkelsen som blir lagt fram i dag viser at tilfredsheten med Den norske kirke øker.

Det er bare folkebibliotekene og barnehagene som får bedre karakterer enn kirken, men forsker Ida Marie Høeg i Stiftelsen Kirkeforskning heller kaldt vann i blodet på dem som måtte mene at de nye tallene viser at folk generelt er dramatisk mye mer fornøyd med det kirkelige tilbudet.

Færre «brukere». – Det undersøkelsen først og fremst viser, er at folk i Norge er mer fornøyd med de offentlige tilbudene. Dette nyter også Den norske kirke godt av. Men faktum er at det bare er to av de åtte samfunnsområdene som er målt, som har en lavere økning i tilfredshet fra 2010 til 2013 enn kirken, sier Høeg.

– Statistikken viser at færre går til gudstjeneste, færre blir døpt og færre blir viet i Den norske kirke. Samtidig er det flere som er tilfreds. Hvordan forklarer du dette?

– Det man har målt, er hvor tilfreds brukerne er. Det er færre som bruker Den norske kirkes tilbud, men blant brukerne - de som benytter seg av tilbudene kirken gir, er tilfredsheten stor, sier Høeg.

Peker oppover. Statsråd Rigmor Aasrud er strålende fornøyd med at alle «fornøydhetspilene» for den offentlige forvaltningen peker oppover.

– Vi må ha gjort noe rett, sier hun.

– Hva tenker du spesielt på?

– Fra overordnet politisk hold er det viktig å tilføre de ulike instansene økonomiske ressurser. De siste årene har vi satset spesielt på å bedre kommuneøkonomien. Det gir seg nå utslag i at folk er mer fornøyd med det offentlige tilbudet.

Riktig spor. Om folks økende fornøydhet med Den norske kirkes tilbud, sier statsråd Aasrud:

– Kirken er inne på et riktig spor. I arbeidet framover må den videreføre det som allerede gjøres.

Men Aasrud er ikke sikker på at utviklingen vil gå i samme retning for kirken neste gang det gjennomføres en innbyggerundersøkelse.

– På den skalaen som ble brukt, økte tilfredsheten fra 79 til 81 for Den norske kirke. Det vil si at mens vi tidligere sa at folk er fornøyd med de kirkelige tilbudene, er de nå svært fornøyd. Det er en fin attest. Det er jo en grense for hvor fornøyd folk kan være, så det kan være grunn til å tro at den positivt utviklingen ikke forsetter veldig mye lengre, sier statsråd Rigmor Aasrud.

– Vi synes det er gledelig at kirken gjør det enda bedre i 2013 enn i 2010. Den lokale presten og kirkens øvrige ansatte skal ha mye av æren for at kirken kommer så godt ut av undersøkelsen, sier Jens-Petter Johnsen direktør i Kirkerådet i en pressemelding.

– Gratispassasjer. Sosiolog Andreas Hompland forklarer den kirkelige framgangen med at innbyggerne generelt er mer fornøyd.

– Det kan virke som om folk tenker at Den norske kirke er en del av det offentlige tjenestetilbudet her i landet mer enn av den er et selvstendig trossamfunn. Når innbyggerne generelt er mer fornøyd med de offentlige tjenestene, blir kirken en slags gratispassasjer, sier Hompland, som ikke har problemer med å forklare den tilsynelatende motsetningen det er mellom at færre bruker og at flere er fornøyd:

– Det er fullt mulig å ha et positivt inntrykk av tilbud som man selv ikke bruker. Jeg selv har for eksempel et godt inntrykk av grunnskolen, selv om jeg ikke selv har barn som går der, sier Hompland.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter