Nyheter

Helvetesfornekter begeistret etter debatt

– Jeg kunne si ja og amen til alt som ble sagt, sier adventistpastor Harald Giesebrecht etter helvetesdebatt i Misjonskirken Betlehem.

Det var ingen som påtok seg oppgaven å definere helvetes pinsler eller varighet, da Misjonskirken Betlehem i Oslo arrangerte helvetesdebatt torsdag. Det gjorde en av kveldens deltakere, Harald Giesebrecht, begeistret. Som adventist avviser han det han kaller «den tradisjonelle læren om evig pine».

– Utrolig godt. – Å møte dette panelet var bare utrolig godt. Jeg visste ikke at norsk kristenhet var så vidsynt. Jeg kommer ikke helt over det, må bøye meg i støvet og innrømme at jeg har hatt uberettigete fordommer, sier Giesebrecht etter debatten.

I panelet satt generalsekretær i Normisjon, Rolf Kjøde, katolikk og MF-dekan Øystein Lund, Filadelfia-pastor Andreas Hegertun og sjelesørger Marit Landrø.

– Bredden i panelet «viser at det også er lov blant bibeltro kristne å nærme seg de bibelske tekstene med et åpent sinn og en frisk tilnærming, sier Giesebrecht.

«Turn or burn». Pastor Erik Andreassen, som ledet debatten, fortalte at han bare har brukt ordet «helvete» fire ganger siden han ble pastor i 2005.

– Det er omtrent like få ganger som Jesus brukte ordet også, skjøt studiedekan Øystein Lund. Han la til at Jesus «stort sett snakket om helvete til mennesker som selv var veldig opptatt av å definere folk dit, nemlig fariseerne».

Lund understreket at «Bibelen er tydelig på at det finnes en fortapelse».

– Men den er like tydelig på at den ikke sender noen dit, ingen får høre at man kommer dit. Gud er ikke på det tapende laget. Kan man kalle Gud en vinner hvis 80 prosent ikke kommer hjem, spurte han?

«Unådde». Misjonsgeneral Rolf Kjøde ble utfordret til å svare på hva som skjedde hvis en misjonær punkterte på vei til et «unådd folkeslag». Ville de gå fortapt hvis de ikke fikk høre om Jesus?

– Vi har ikke noe klart svar. Hva Gud har skjult i ermet vet vi ikke. Vi må forholde oss til den Gud vi ser, svarte Kjøde.

Han viste til Hebreerbrevet i Bibelen og fastslo at mennesker på Det gamle testamentes tid ble frelst «i kraft av det som skjedde i Jesus Kristus».

– Hvilket lys som er kastet ut i andre kulturer vet vi ikke. Vi vet heller ikke hva som ligger i at Jesus proklamerte for åndene, eller at «evangeliet ble forkynt for åndene». Jeg vil ikke begrense Gud, men vi kan bare forkynne det vi vet: I Jesus Kristus er det frelse, sa Kjøde.

Vet ikke. Generalsekretæren svarte også på spørsmålet om det var nødvendig å opprettholde troen på helvete som en «bevisst tilstand».

– Jeg holder fast på at vi er bevisste når vi møter Gud som dommer. Men Bibelen forteller ikke noe om varigheten i den bevisstheten. Det som kommer bak tiden og dommen er blitt definert som et «varig nå». Hvordan vi opplever den tidsdimensjonen har jeg ikke noe greie på, sa Kjøde.

Han la til at det «ligger en befrielse» i at Gud skal ta et oppgjør med all ondskap.

– Hvis ikke det skjedde ville maktmisbruket, korrupsjonen og nøden få siste ordet, sier han.

Adventistpastor Giesebrecht sier til Vårt Land at han håper samtalene fortsetter.

– Det er ikke så lenge siden jeg hørte om et tilfelle der adventistene ikke fikk være med på et fellesarrangement på grunn av sin lære om fortapelsen. Derfor behøver vi denne samtalen på grasrota i Kristen-Norge, slik at det blir tillatt blant bibeltro kristne å snakke forskjellig om dette, mener han.

Les hele saken i lørdagens papirutgave av Vårt Land.

Les mer om mer disse temaene:

Alf Gjøsund

Alf Gjøsund

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter