Nyheter

Hardt oppgjør med Monsen

Espen Ottosen mener den kjente ekteskapsdebattanten Nina Karin Monsen er «bombastisk og lite nyansert».

I seneste nummer av Utsyn omtaler Misjonssambandets informasjonsleder Nina Karin Monsen som selvgod og lite raus.

«Jeg må innrømme at jeg forstår frustrasjonen som mange tydeligvis kjenner på i møte med argumentasjonen fra Nina Karin Monsen. Hun fremstår som svært bastant og lite nyansert,» heter det i anmeldelsen av hennes siste bok, hvor Monsen forteller om veien fra humanetikk til kristen tro.

LES OGSÅ: Tar ekteskapsloven til Strasbourg

– Gjelder din frustrasjon også hennes engasjement i debatten om ekteskapsloven?

– Delvis. Jeg satte pris på engasjementet hennes og syntes en del av angrepene hun ble utsatt for var uverdige. Men selv om jeg er enig med henne i at biologisk slektskap er viktig for barn, forundret det meg at argumentasjonen hennes ikke tok høyde for at adopterte barn vil se på sine adoptivforeldre som like «ekte» som biologiske foreldre. Det var også noe selsomt at hun konsekvent omtalte en lesbisk «medmor» som en «fremmed», svarer Ottosen.

VERDIDEBATT.NO: Espen Ottosen utdyper kritikken

Slagordpreget. Han mener Nina Karin Monsens siste bok i stor grad mangler begrunnelser og resonnementer i forbindelse med krasse påstander.

– Det fører til at boken oppleves slagordpreget. Motargumenter blir omtrent ikke referert eller henvist til, mener Ottosen.

Som eksempel nevner han Monsens påstand om at «Det er et endelig, uinteressant og a-intellektuelt standpunkt å benekte Guds eksistens. Å være ateist eller agnostiker, fører bare til forvirring og kaos».

LES OGSÅ: Droppet Monsens klage på lesbeprogram

Ottosen finner påstanden respektløs overfor mennesker som ikke klarer å tro.

– Jeg har møtt noen av dem, mennesker som faktisk skulle ønske at det fantes en Gud, men ikke klarer å tro det. Jeg opplever også et slikt bastant sitat som et angrep på min egen tvil. Jeg forstår dessverre godt at mennesker avviser gudstroen, påpeker Ottosen.

«Bør ikke en kristen forfatter vise litt raushet overfor (svake og syndige) medmennesker?», spør anmelderen og viser til bokas omtaler av navngitte og ikke navngitte personer.

Uegnet. Det mest problematiske for Ottosen at «boken lett oppfattes som selvgod» og at det hun framstår som «den kloke, den tenkende og den gode», mens de andre «og særlig sosialister og feminister står for det motsatte».

– Hvorfor kritiserer du Nina Karin Monsen nå og ikke da debatten om ekteskapsloven raste som verst for to år siden?

– Jeg var noe forsiktig med å kritisere Monsen da debatten om ekteskapsloven raste, men jeg skrev både i Dagbladet og Aftenposten at jeg hadde innvendinger mot både hennes argumenter og hennes provokative stil. Samtidig syntes jeg nok at de som angrep Monsen fortjente skarpere ord enn henne. Nå er situasjonen en litt annen. Hennes siste bok er etter mitt skjønn ganske uegnet overfor mennesker som trenger gode grunner og argumenter for å tro på Bibelens Gud. Det skuffet meg stort.

– Mangler erfaring. Nina Karin Monsen mener Espen Ottosens kritikk bærer preg av at han mangler erfaringen av å bli påført meningsløshet og tomhet. Samtidig kommer hun med en kraftig utfordring til «supersnille», «døve og blinde» kristne.

Overfor Vårt Land poengterer forfatteren at hun har skrevet en bok om barn som gjerne vil tro, men hindres av voksne.

– Ottosen er åpenbart uten den erfaringen jeg beskriver og burde være langt mer åpen. Barn burde aldri stå ovenfor muligheten til å velge bort Gud. Det er som å få tilbud om å velge bort virkeligheten med livsløgnen. Jeg skriver om barns angst for denne tomme erfaringen. Alle barn klarer å tro hvis de får sjansen til det. Alle barn tror, men de voksne får dem fra det. Dette sentrale faktum om barnesinnet burde Ottosen forholde seg til, sier Monsen.

Medmor. Til Ottosens kritikk av hennes forrige bok,om ekteskapet og barnet, repliserer Monsen at dette er en bok om jus og filosofi, ikke om følelser. Hun mener Ottosen ikke skjønner poenget:

– Det er et viktig skille mellom det å hjelpe barn i nød, og det å skape nød for barn ved statens familielovgivning. Forøvrig har jeg ikke omtalt en lesbisk «medmor» som en «fremmed», men påpekt at den juridiske kategorien medmor består av fremmede kvinner som i utgangspunktet er med på å konstruere barn som skal ligne dem selv av utseende. Ottosen er bare sentimental. Han ser ikke barnets situasjon og den manipulering barnet er utsatt for.

Les mer i torsdagens papirutgave. Den kan du kjøpe i PDF her.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter