Nyheter

Gospelboom utenfor kirkene

Svart og hvit gospel går så det suser i Norge.

Aldri har Oslo Konserthus hatt flere gospelkonserter enn i år.Det er ikke noe nytt at Oslo Gospel Choir fyller fire konserthus med sine tradisjonelle julekonserter. Før de norske gospelveteranene inntar konserthusscenen uka før julaften, har imidlertid også Soweto Gospel Choir, Harlem Gospel Singers og Tracee Gospel Choir levert sin fargerike musikalske forkynnelse samme sted.

– Oslo Gospel Choir har nok mye av æren for gospelinteressen. De står utrolig sterkt i Norge, og kunne ganske sikkert solgt ut et par julekonserter til. De andre gospel-arrangementene våre har en annen type gospel, som utfyller Oslo Gospel Choir. Også de har gjort det bra i Norge før, sier markedssjef for Oslo Konserthus, Kristin Sundt.

Gospelbredde. Oslo Gospel Choirs dirigent Tore Aas synes det er flott hvis de har bidratt til at nordmenn også har fått interesse for andre former for gospel.

– Jeg har vært på konsert både med Soweto Gospel Choir og Harlem Gospel Singers. Sistnevnte under en konsert i Harlem. Begge var fantastiske opplevelser. Det er ekte svart gospel så det holder. Oslo Gospel Choir blir noe annet, men det er jo hyggelig at folk vil ha det også, sier Aas.

– Oslo Gospel Choir holder veldig høy kvalitet. For oss er det viktig å vise gospel i hele sin bredde, bare det er kvalitet. Soweto Gospel Choir er afrikanske, fargesprakende og unorske i stilen. Tracee Gospel Choir har et mer jazzete uttrykk, så de inngår i vår Jazzakademi-serien. Det er veldig positivt for oss å ha slike konserter. Ofte blir det mye liv og røre også, vel og merke på en god måte, sier Sundt ved konserthuset.

Lang tradisjon. – Moren min kommer alltid fra Bergen to dager før den første julekonserten med Oslo Gospel Choir, for å være helt sikker på å få den med seg. Jeg skjønner henne godt, ler Sundt.

– Hvorfor holder gospelinteressen seg på tross av alle musikktrender?

– Gospel har en lang tradisjon, med forskjellig uttrykk. Også den vil gå litt i bølger, men vil nok aldri dø ut. Det er som med klassisk musikk.

– Kan et konserthus ivareta gospelmusikkens sjel like bra som en kirke?

– Ja, absolutt. Selv om amerikanerne sier «gospel belongs to the church», blir den like troverdig utenfor kirkehuset. Slik også messer og requiem etterhvert fikk en naturlig plass i konserthusene, selv om det var kirkene de opprinnelig ble skrevet til, sier Tore Aas.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter